Elintarvikkeiden kotiinkuljetus Suomessa : Analyysi markkinoista ja toimintamalleista
Suokas, Mikko (2020-02-09)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002094887
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002094887
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on tehdä analyysi elintarvikkeiden kotiinkuljetuspalveluiden markkinoista Suomessa. Viime vuosina elintarvikkeiden verkkokauppa ja lukuisat eri kotiinkuljetuspalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan eikä kasvulle näy toistaiseksi loppua. Suuresta kasvusta huolimatta liiketoiminta on yhä hyvin pientä, ja on olemassa useita eri tekijöitä jotka hidastavat elintarvikkeiden verkkokaupan ja kotiinkuljetusten yleistymistä. Lisäksi on huomioitavaa, että erityisesti alan uudet toimijat tekevät taloudellisesti isoa tappiota vielä vuosia aloittamisen jälkeen.
Mahdollisesta tappiollisesta liiketoiminnasta huolimatta useat suuret elintarvikeyritykset jatkavat verkkokauppojen ja kotiinkuljetuspalveluiden kehittämistä, sillä asiantuntijat ennustavat alalle kasvua. Yritykset tiedostavat että heidän kilpailijat ovat myös siirtymässä verkkoon, ja tämä lisää kilpailua yritysten välille ja luo samalla uusia palveluita heidän asiakkailleen.
Markkinoilla on useita eri toimijoita kansainvälisistä suuryrityksistä hyvin pieniin paikallisiin toimijoihin. Lukuisat eri yritykset ovat yrittäneet vallata markkinoita eri liiketoimintamalleilla, mutta merkittävää kasvua hidastaa muun muassa alueellisista eroista johtuva tarve jatkuvasti muokata liiketoimintaa, jotta eri asiakasryhmien tarpeet saadaan huomioitua erilaisissa liiketoimintaympäristöissä.
Mahdollisesta tappiollisesta liiketoiminnasta huolimatta useat suuret elintarvikeyritykset jatkavat verkkokauppojen ja kotiinkuljetuspalveluiden kehittämistä, sillä asiantuntijat ennustavat alalle kasvua. Yritykset tiedostavat että heidän kilpailijat ovat myös siirtymässä verkkoon, ja tämä lisää kilpailua yritysten välille ja luo samalla uusia palveluita heidän asiakkailleen.
Markkinoilla on useita eri toimijoita kansainvälisistä suuryrityksistä hyvin pieniin paikallisiin toimijoihin. Lukuisat eri yritykset ovat yrittäneet vallata markkinoita eri liiketoimintamalleilla, mutta merkittävää kasvua hidastaa muun muassa alueellisista eroista johtuva tarve jatkuvasti muokata liiketoimintaa, jotta eri asiakasryhmien tarpeet saadaan huomioitua erilaisissa liiketoimintaympäristöissä.