Pelialustan lanseerauspäätökset
Segerman, Johan (2019)
Kandidaatintyö
Segerman, Johan
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001131986
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001131986
Tiivistelmä
Peliteollisuus on kasvava ja todella kilpailtu ala. Peliteollisuuden yksi osa-alueista on pelikonsolit eli kuluttajalle tarkoitetut pelialustat. Pelikonsolimarkkinat ovat kolmen suuren yrityksen hallussa, joiden kilpailu asiakkaista on erittäin kovaa. Kilpailu vaatii yrityksiltä jatkuvaa kehittymistä, jotta pelaajat saadaan pidettyä yrityksen oman konsolin äärellä. Alan muutokset ja uudet innovaatiot saavat kosketuksena markkinoille lanseerauksen kautta.
Tutkielman tavoitteena on löytää pelikonsolimarkkinoiden tärkeimmät päätökset lanseerauksien takaa. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, josta ammennetaan päätelmiä menestyvän pelikonsolin lanseeraukseen. Näille päätöksille on omat terminsä: strategiset ja taktiset lanseerauspäätökset. Strategiset päätökset ovat tuotekehityksen alkuvaiheilla tehtäviä linjauksia liittyen lanseeraukseen. Taktiset taas ovat tarkempia päätöksiä siitä, miten tuote tai palvelu lanseerataan.
Pelikonsolimarkkinoiden käyttäytyminen ohjaa paljon päätösten tekemistä. Markkinat ovat kolmen tekijän yhteisvaikutus: pelikonsoli, pelaajat ja pelinkehittäjät. Lanseerauksessa ja sitä edeltävissä toimissa on huomioitava kaikki osapuolet, jotta saavutetaan mahdollisimman suuri hyöty. Lanseeraus on konsolin menestymisen kannalta tärkeä osa sen elinkaarta.
Tutkielman tavoitteena on löytää pelikonsolimarkkinoiden tärkeimmät päätökset lanseerauksien takaa. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, josta ammennetaan päätelmiä menestyvän pelikonsolin lanseeraukseen. Näille päätöksille on omat terminsä: strategiset ja taktiset lanseerauspäätökset. Strategiset päätökset ovat tuotekehityksen alkuvaiheilla tehtäviä linjauksia liittyen lanseeraukseen. Taktiset taas ovat tarkempia päätöksiä siitä, miten tuote tai palvelu lanseerataan.
Pelikonsolimarkkinoiden käyttäytyminen ohjaa paljon päätösten tekemistä. Markkinat ovat kolmen tekijän yhteisvaikutus: pelikonsoli, pelaajat ja pelinkehittäjät. Lanseerauksessa ja sitä edeltävissä toimissa on huomioitava kaikki osapuolet, jotta saavutetaan mahdollisimman suuri hyöty. Lanseeraus on konsolin menestymisen kannalta tärkeä osa sen elinkaarta.