Laatujärjestelmän kehittymistä edistävät ja haittaavat tekijät elintarvikealan pk-yrityksissä
Saukkonen, Sami (2019)
Kandidaatintutkielma
Saukkonen, Sami
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122049138
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122049138
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena oli tutkia tekijöitä, niin hyötyjä kuin etuja, mutta myös esteitä, joita on odotettavissa elintarvikealan pk-yritysten laatujärjestelmän toteutuksessa ja myöhemmin sen mukaisessa toiminnassa. Tutkimus tuo esiin sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä, jotka vaikuttavat niin alkuperäiseen päätökseen aloittaa laatujärjestelmän rakentamista kuin sen myöhemmistä mahdollisuuksista ohjata yrityksen päivittäistä toimintaa ja kehittymistä. Tavoitteena oli myös selvittää yrityksen johdon roolin sekä henkilöstön merkitystä laatujärjestelmän kehittymisessä.
Tutkielma koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Teoriaosassa käytiin läpi kirjallisuutta laadusta, laatujohtamisesta, laadun kehittämisestä ja laatujärjestelmistä sekä niiden kehittymisestä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa kokeneet laatujärjestelmien arvioijat tuovat esille oman näkemyksensä Suomen elintarvikealan pk-yritysten laatujärjestelmien kehittymistä edistävistä ja haittaavista seikoista. Näin saatuja tutkimustuloksia verrattiin teoriaosuuden tietoihin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että laatujärjestelmä edistää elintarvikealan pk-yrityksen menestystä. Yritykset sertifioivat laatujärjestelmän pääasiassa asiakkaan vaatimuksesta, mutta jonkin verran myös omaehtoisesti. Yrityksen johdon rooli sekä henkilöstön sitoutuminen laatujärjestelmän kehittymiseen ovat erittäin merkittäviä. Laatujärjestelmät ovat harmonisoituneet, mutta vastuu toiminnan kehittämisestä on siirtynyt enemmän yritysten suuntaan. Tämä on samansuuntaista, mitä kirjallisuudessa aiheesta on aiemminkin todettu. The subject of this thesis is factors promoting and hindering the development of Quality Assurance System in Small and Middle-sized food companies. The aim was to study expected factors as benefits though advantages, but also barriers, when implementing and developing Quality Assurance System in Small and Middle-sized food companies. This study presents internal and external factors which effect as company’s decision to initiate Quality Assurance System, though its later opportunities to lead daily operations and development. The goal was also to clarify the role of company’s executives and signification of employees in Quality Assurance Systems development.
There is a theoretical and an empirical part in this thesis. In the theoretical part the literature was reviewed concerning quality, quality management, quality improvement, Quality Assuring Systems and its development. For the empirical part expert auditors were interviewed. On the grounds of the interviews gained conclusions were analyzed by using the information summoned in the theoretical part.
The result is Quality Assurance System improves success on Small and Middle-sized food company. Companies apply certification primarily on customers requirement, but some also spontaneously. The role of company’s executives and commitment of employees are critical. Based on this study Quality Assurance Systems have been harmonized over time, but responsibility of operations development has moved over up to companies.
Tutkielma koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osasta. Teoriaosassa käytiin läpi kirjallisuutta laadusta, laatujohtamisesta, laadun kehittämisestä ja laatujärjestelmistä sekä niiden kehittymisestä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa kokeneet laatujärjestelmien arvioijat tuovat esille oman näkemyksensä Suomen elintarvikealan pk-yritysten laatujärjestelmien kehittymistä edistävistä ja haittaavista seikoista. Näin saatuja tutkimustuloksia verrattiin teoriaosuuden tietoihin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että laatujärjestelmä edistää elintarvikealan pk-yrityksen menestystä. Yritykset sertifioivat laatujärjestelmän pääasiassa asiakkaan vaatimuksesta, mutta jonkin verran myös omaehtoisesti. Yrityksen johdon rooli sekä henkilöstön sitoutuminen laatujärjestelmän kehittymiseen ovat erittäin merkittäviä. Laatujärjestelmät ovat harmonisoituneet, mutta vastuu toiminnan kehittämisestä on siirtynyt enemmän yritysten suuntaan. Tämä on samansuuntaista, mitä kirjallisuudessa aiheesta on aiemminkin todettu.
There is a theoretical and an empirical part in this thesis. In the theoretical part the literature was reviewed concerning quality, quality management, quality improvement, Quality Assuring Systems and its development. For the empirical part expert auditors were interviewed. On the grounds of the interviews gained conclusions were analyzed by using the information summoned in the theoretical part.
The result is Quality Assurance System improves success on Small and Middle-sized food company. Companies apply certification primarily on customers requirement, but some also spontaneously. The role of company’s executives and commitment of employees are critical. Based on this study Quality Assurance Systems have been harmonized over time, but responsibility of operations development has moved over up to companies.