Läsfrämjande verksamhet i skola och samarbete med bibliotek
Engblom, Linnéa (2019)
Engblom, Linnéa
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111838514
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111838514
Tiivistelmä
I PISA-undersökningar påvisas en nedåtgående trend i läsförmåga. Det motiverar en studie av läsfrämjande verksamhet i grundskolan, vilken typ av samarbete som bedrivs mellan skola och bibliotek samt hur väl bibliotekens resurser och läsfrämjande tjänster egentligen används.
Forskningsunderlaget består av tidigare forskning och en empirisk undersökning. Tidigare forskning omfattar teori om läsfrämjande verksamhet, läsutveckling, dokumentation av tidigare utförda läsfrämjande projekt och samarbete mellan bibliotek och skolor. Intervjuer med bibliotekschefer på allmänna bibliotek och lärare från lågstadieskolor utfördes i två finlandssvenska kommuner och utgjorde tillsammans studiens empiriska material.
Studien belyser att kommunernas bibliotek och skolor har olika förutsättningar till samarbete. Avstånd och respektive institutions personalstyrka påverkar prioriteringen av läsfrämjande initiativ och påverkade den enskilda aktörens rutiner kring läsfrämjande verksamhet. Kommunikation, hänsyn till tid för förberedelse och insyn i den andra organisationens resurser och verksamhetsformer är källan till ett gott samarbete eller orsaken bakom ett bristande samarbete mellan skola och bibliotek.
Den läsfrämjande verksamhetens form och omfattning styrs av syfte och initiativtagare. Bibliotek genomför punktsatsningar genom läsinspiration i olika former och skolor fokuserar på den enskilda individens läsutveckling genom intensiv lästräning och strävade efter att väcka individens läsintresse via läsprojekt.
Forskningsunderlaget består av tidigare forskning och en empirisk undersökning. Tidigare forskning omfattar teori om läsfrämjande verksamhet, läsutveckling, dokumentation av tidigare utförda läsfrämjande projekt och samarbete mellan bibliotek och skolor. Intervjuer med bibliotekschefer på allmänna bibliotek och lärare från lågstadieskolor utfördes i två finlandssvenska kommuner och utgjorde tillsammans studiens empiriska material.
Studien belyser att kommunernas bibliotek och skolor har olika förutsättningar till samarbete. Avstånd och respektive institutions personalstyrka påverkar prioriteringen av läsfrämjande initiativ och påverkade den enskilda aktörens rutiner kring läsfrämjande verksamhet. Kommunikation, hänsyn till tid för förberedelse och insyn i den andra organisationens resurser och verksamhetsformer är källan till ett gott samarbete eller orsaken bakom ett bristande samarbete mellan skola och bibliotek.
Den läsfrämjande verksamhetens form och omfattning styrs av syfte och initiativtagare. Bibliotek genomför punktsatsningar genom läsinspiration i olika former och skolor fokuserar på den enskilda individens läsutveckling genom intensiv lästräning och strävade efter att väcka individens läsintresse via läsprojekt.