Special characteristics in productization process of a professional service
Kauria, Niko (2019-05-02)
Kandidaatintutkielma
Kauria, Niko
02.05.2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100431174
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100431174
Tiivistelmä
The importance of the service industry and especially the sector of professional work keeps emphasizing constantly in modern developed countries. These professional services differ significantly from more traditional services and products, which means differentiation also in the productization processes. Especially in previous Finnish literacy, the topic of productization has been focused more on the tradition services, and while some publications have studied the process in the professional services, these publications have been published already in the early 2000s.
The focus in this study is narrowed to concern productizing process of professional services and internal and external factors affecting the process. The study uses combination of Grounded Theory and constructive research methodologies. Used empirical data was gathered in Finnish IT company using semi-structured form and single interviews.
Based on previous literacy, the process of productization follows certain levels, which consist of requirements and by fulfilling these requirements the wanted end product can be achieved. Also in the interviews, the main focus is not in the process practices rather than in different levels of productization and defining these levels precisely. Another significant observation highlights the meaning of internal and external factors affecting the productization process. In professional services, the importance and meaning of an individual is significantly highlighted, which means factors such as egoism, affect the process more than in tradition services. In further researches the possibility of eliminating the human effect in the process could be examined. Palvelualan ja erityisesti asiantuntijatyön merkitys kehittyneiden maiden yrityksissä korostuu jatkuvasti. Luonteeltaan asiantuntijapalvelut eroavat merkittävistä perinteiseksi mielletyistä palveluista ja tuotteista, jonka vuoksi näiden tuotteistamisprosessit eroavat toisistaan. Aiemmissa julkaisuissa on perehdytty vahvasti varsinkin perinteisten palveluiden tuotteistamiseen sekä asiantuntijapalveluita koskevat julkaisut on julkaistu jo 2000-luvun alussa.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti asiantuntijanpalvelun tuotteistusprosessia ja siihen vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä. Tutkimusmenetelmänä käytetään sovellettuna Grounded Theory:n sekä konstruktiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää. Haastatteluaineisto kerättiin suomalaisesta IT-alan yrityksestä puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla.
Erityisesti aiemman suomalaisen kirjallisuuden perusteella tuotteistamisprosessi seurailee tiettyjä tasoja, mitkä rakentuvat ikään kuin vaatimuksista, ja nämä saavuttamalla päästään haluttuun lopputulokseen. Haastatteluiden mukaan pääpaino ei myöskään ollut itse prosessin käytännöissä vaan erilaisissa välivaiheissa ja näiden välivaiheiden vaatimusten määrittelyssä. Toinen merkittävä havainto ovat tuotteistamisprosessiin vaikuttavat ulkoiset ja sisäiset tekijät, jotka haastatteluissa esiintyvät vahvasti. Erityisesti ihmisen ja yksilön toiminta korostuu asiantuntijapalvelun tuottamisessa ja tuotteistamisessa, jolloin erilaiset inhimilliset tekijät, kuten itsekkyys ja egoistisyys, korostuvat vaikeuttaen tuotteistustyötä. Jatkotutkimuksissa voitaisiin perehtyä näiden inhimillisten tekijöiden eliminoinnin mahdollisuuksiin ja keinoihin.
The focus in this study is narrowed to concern productizing process of professional services and internal and external factors affecting the process. The study uses combination of Grounded Theory and constructive research methodologies. Used empirical data was gathered in Finnish IT company using semi-structured form and single interviews.
Based on previous literacy, the process of productization follows certain levels, which consist of requirements and by fulfilling these requirements the wanted end product can be achieved. Also in the interviews, the main focus is not in the process practices rather than in different levels of productization and defining these levels precisely. Another significant observation highlights the meaning of internal and external factors affecting the productization process. In professional services, the importance and meaning of an individual is significantly highlighted, which means factors such as egoism, affect the process more than in tradition services. In further researches the possibility of eliminating the human effect in the process could be examined.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti asiantuntijanpalvelun tuotteistusprosessia ja siihen vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä. Tutkimusmenetelmänä käytetään sovellettuna Grounded Theory:n sekä konstruktiivisen tutkimusmenetelmän yhdistelmää. Haastatteluaineisto kerättiin suomalaisesta IT-alan yrityksestä puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla.
Erityisesti aiemman suomalaisen kirjallisuuden perusteella tuotteistamisprosessi seurailee tiettyjä tasoja, mitkä rakentuvat ikään kuin vaatimuksista, ja nämä saavuttamalla päästään haluttuun lopputulokseen. Haastatteluiden mukaan pääpaino ei myöskään ollut itse prosessin käytännöissä vaan erilaisissa välivaiheissa ja näiden välivaiheiden vaatimusten määrittelyssä. Toinen merkittävä havainto ovat tuotteistamisprosessiin vaikuttavat ulkoiset ja sisäiset tekijät, jotka haastatteluissa esiintyvät vahvasti. Erityisesti ihmisen ja yksilön toiminta korostuu asiantuntijapalvelun tuottamisessa ja tuotteistamisessa, jolloin erilaiset inhimilliset tekijät, kuten itsekkyys ja egoistisyys, korostuvat vaikeuttaen tuotteistustyötä. Jatkotutkimuksissa voitaisiin perehtyä näiden inhimillisten tekijöiden eliminoinnin mahdollisuuksiin ja keinoihin.