Työterveyspalvelut asiakkaan tarpeeseen
Mäki, Minna (2019-09-23)
Mäki, Minna
23.09.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019092329525
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019092329525
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ:
Terveydenhuollossa on meneillään isoja muutoksia. Työterveyspalvelut edustavat terveydenhuollossa pääasiassa yksityisesti tuotettuja palveluita, joissa asiakasyrityksillä on isoja odotuksia palveluntuottajilleen. Kyseinen liiketoimintasektori on houkutellut alalle uusia toimijoita ja kilpailu asiakkaista on kovaa. Ei pelkästään lakisääteiset, vaan asiakkaan aitoihin tarpeisiin kohdentuvat palvelut ovat olleet alalla jo pitkään tavoitteena. Tähän tutkimukseen on innoittanut käytännöllinen tarve osuvien palveluiden tuottamiseen. Tutkimus toteutettiin työterveystoimijoiden verkkosivuillaan esittelemän tarjooman pohjalta. Tutkimuskysymyksinä olivat ”millaisia palveluita yritykset tarjoavat ja mitä asiakkaiden ongelmia niillä pyritään ratkaisemaan”. Kiinnostuksen kohteena olivat myös mahdolliset uudet innovaatiot alalla. Tutkimus pyrki löytämään ajankohtaisen katsauksen toimialan palveluihin asiakkaan ratkaisujen näkökulmasta.
Tämän laadullisen tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui palveluliiketoiminnan kehittämisen teorioista ja menetelmistä. Job To Be Done -teoria oli tutkimuksen lähtökohtana. Otanta koostui Pohjois-Pohjanmaalla toimivista työterveyspalveluiden tuottajista, joista osa oli pelkästään paikallisia ja osa valtakunnallisia. Materiaali kerättiin yritysten verkkosivuilta kuvakaappauksin ja aineiston käsittelyssä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa haettiin kuvailevaa tilanneanalyysiä mahdollisen tulevan toiminnan kehittämisen pohjaksi.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta kaksi yleistettävää ilmiötä: työkyky nousi kaikkein olennaisimmaksi ongelmaksi ja palveluiden kohteeksi ja työterveyspalveluiden tuottajat ovat kehittäneet edistyksellisiä digitaalisia palvelumuotoja sekä työkyvyn että muiden palveluiden tueksi. Molemmat ilmiöt pyrkivät ratkaisemaan sekä yritys- että yksilöasiakkaiden ongelmia ja tarpeita. Vahvasti esille palveluiden tarjonnassa nousevat luonnollisesti työterveyshuollon lakisääteiset peruspalvelut sairaanhoitopalveluilla täydennettyinä sekä työhyvinvointipalvelut, joilla pyritään edistämään yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointia sekä työn tuottavuutta. Job To Be Done -ajattelua oli löydettävissä palveluratkaisuissa, joskin havainnot ovat viitteellisiä tarjooman perusteella tehdyistä tulkinnoista. Tutkimus on tuloksiltaan kuvaileva ja aikaan sidottu. Esitettyjä havaintoja ei voi yleistää tuloksiksi laajemmin.
Terveydenhuollossa on meneillään isoja muutoksia. Työterveyspalvelut edustavat terveydenhuollossa pääasiassa yksityisesti tuotettuja palveluita, joissa asiakasyrityksillä on isoja odotuksia palveluntuottajilleen. Kyseinen liiketoimintasektori on houkutellut alalle uusia toimijoita ja kilpailu asiakkaista on kovaa. Ei pelkästään lakisääteiset, vaan asiakkaan aitoihin tarpeisiin kohdentuvat palvelut ovat olleet alalla jo pitkään tavoitteena. Tähän tutkimukseen on innoittanut käytännöllinen tarve osuvien palveluiden tuottamiseen. Tutkimus toteutettiin työterveystoimijoiden verkkosivuillaan esittelemän tarjooman pohjalta. Tutkimuskysymyksinä olivat ”millaisia palveluita yritykset tarjoavat ja mitä asiakkaiden ongelmia niillä pyritään ratkaisemaan”. Kiinnostuksen kohteena olivat myös mahdolliset uudet innovaatiot alalla. Tutkimus pyrki löytämään ajankohtaisen katsauksen toimialan palveluihin asiakkaan ratkaisujen näkökulmasta.
Tämän laadullisen tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui palveluliiketoiminnan kehittämisen teorioista ja menetelmistä. Job To Be Done -teoria oli tutkimuksen lähtökohtana. Otanta koostui Pohjois-Pohjanmaalla toimivista työterveyspalveluiden tuottajista, joista osa oli pelkästään paikallisia ja osa valtakunnallisia. Materiaali kerättiin yritysten verkkosivuilta kuvakaappauksin ja aineiston käsittelyssä käytettiin sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa haettiin kuvailevaa tilanneanalyysiä mahdollisen tulevan toiminnan kehittämisen pohjaksi.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta kaksi yleistettävää ilmiötä: työkyky nousi kaikkein olennaisimmaksi ongelmaksi ja palveluiden kohteeksi ja työterveyspalveluiden tuottajat ovat kehittäneet edistyksellisiä digitaalisia palvelumuotoja sekä työkyvyn että muiden palveluiden tueksi. Molemmat ilmiöt pyrkivät ratkaisemaan sekä yritys- että yksilöasiakkaiden ongelmia ja tarpeita. Vahvasti esille palveluiden tarjonnassa nousevat luonnollisesti työterveyshuollon lakisääteiset peruspalvelut sairaanhoitopalveluilla täydennettyinä sekä työhyvinvointipalvelut, joilla pyritään edistämään yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointia sekä työn tuottavuutta. Job To Be Done -ajattelua oli löydettävissä palveluratkaisuissa, joskin havainnot ovat viitteellisiä tarjooman perusteella tehdyistä tulkinnoista. Tutkimus on tuloksiltaan kuvaileva ja aikaan sidottu. Esitettyjä havaintoja ei voi yleistää tuloksiksi laajemmin.