Viisivuotiaiden lasten animaation ymmärtämisen kehittyminen tehostetun satuintervention aikana
Jääskeläinen, Karoliina; Airasmaa, Tytti (2019-06-10)
Viisivuotiaiden lasten animaation ymmärtämisen kehittyminen tehostetun satuintervention aikana
Jääskeläinen, Karoliina
Airasmaa, Tytti
(10.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090627200
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090627200
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, miten viisivuotiaiden lasten animaation ymmärtämistaidot kehittyivät tehostetun satuintervention aikana. Satuintervention aikana lapsille luettiin säännöllisesti Pyryn ja Poudan tarinoita sekä kotona että päiväkodissa ja luettuja satuja käsiteltiin päiväkodissa erilaisin menetelmin. Animaation ymmärtämisen kehittymisen lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista kehitys oli tarinan ymmärtämistaidoiltaan eri lähtötasolla olleilla lapsilla. Lisäksi tutkittiin, onko sukupuolella vaikutusta animaation ymmärtämisen kehittymiseen sekä miten animaation ymmärtäminen on yhteydessä kuvatarinan ymmärtämiseen.
Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Turun yliopiston SataKiel-projektin aineistoa. Tutkimukseen osallistui 37 lasta viidestä eri päiväkodista Varsinais-Suomen alueelta. Tutkimukseen osallistuneista lapsista 14 oli poikia ja 23 oli tyttöjä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluin kahdessa osassa. Alkumittauksen aineisto kerättiin syksyllä 2016 ja loppumittauksen aineisto keväällä 2017. Tutkimus on luonteeltaan määrällinen. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 25 -ohjelmalla.
Tutkimustulokset osoittivat, että kaikilla tarinan ymmärtämisen osa-alueilla oli havaittavissa positiivista kehitystä alku- ja loppumittauksen välillä. Testistä saatujen kokonaispisteiden perusteella animaation ymmärtäminen kehittyi tilastollisesti merkitsevästi syksystä kevääseen. Lapsen animaation ymmärtämisen lähtötason todettiin vaikuttavan animaation ymmärtämisen kehitykseen. Tehostetusta satuinterventiosta hyötyivät eniten lähtötasoltaan heikot lapset. Alkumittauksessa heikot pistemäärät saaneet lapset kehittyivät tilastollisesti merkitsevästi satuintervention aikana, kun taas alkumittauksessa lähtötasoltaan taitavilla lapsilla ei havaittu vastaavanlaista kehitystä. Tyttöjen ja poikien keskiarvot animaation ymmärtämisen kehittymisessä eivät eronneet toisistaan millään osa-alueella tilastollisesti merkitsevästi. Lisäksi havaittiin, että kuvatarinan ymmärtäminen on yhteydessä animaation ymmärtämiseen.
Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Turun yliopiston SataKiel-projektin aineistoa. Tutkimukseen osallistui 37 lasta viidestä eri päiväkodista Varsinais-Suomen alueelta. Tutkimukseen osallistuneista lapsista 14 oli poikia ja 23 oli tyttöjä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluin kahdessa osassa. Alkumittauksen aineisto kerättiin syksyllä 2016 ja loppumittauksen aineisto keväällä 2017. Tutkimus on luonteeltaan määrällinen. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 25 -ohjelmalla.
Tutkimustulokset osoittivat, että kaikilla tarinan ymmärtämisen osa-alueilla oli havaittavissa positiivista kehitystä alku- ja loppumittauksen välillä. Testistä saatujen kokonaispisteiden perusteella animaation ymmärtäminen kehittyi tilastollisesti merkitsevästi syksystä kevääseen. Lapsen animaation ymmärtämisen lähtötason todettiin vaikuttavan animaation ymmärtämisen kehitykseen. Tehostetusta satuinterventiosta hyötyivät eniten lähtötasoltaan heikot lapset. Alkumittauksessa heikot pistemäärät saaneet lapset kehittyivät tilastollisesti merkitsevästi satuintervention aikana, kun taas alkumittauksessa lähtötasoltaan taitavilla lapsilla ei havaittu vastaavanlaista kehitystä. Tyttöjen ja poikien keskiarvot animaation ymmärtämisen kehittymisessä eivät eronneet toisistaan millään osa-alueella tilastollisesti merkitsevästi. Lisäksi havaittiin, että kuvatarinan ymmärtäminen on yhteydessä animaation ymmärtämiseen.