Varje barns rätt till utveckling och lärande : En fenomenologisk studie av tidiga stödinsatser på daghem för barn med neuropsykiatriska svårigheter
Böhling, Desirée (2019)
Böhling, Desirée
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061220276
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061220276
Tiivistelmä
Barnen med de neuropsykiatriska svårigheterna blir allt mer synliga i daghemsverksamheterna, samtidigt som resursaspekter och bristande kunskaper skapar oro på daghemmen. I denna studie lyfts dessa aspekter upp och diskuteras, utifrån det framarbetade syftet och dess forskningsfrågor.
Syftet med studien är att studera betydelsen av tidiga stödinsatser på daghem för barn med neuropsykiatriska svårigheter. Studien behandlar även arbetssätt genom vilka daghemspersonal kan arbeta för att förebygga framtida svårigheter och underlätta tillvaron för barn med neuropsykiatriska svårigheter. Utifrån studiens syfte har fyra forskningsfrågor utarbetats:
1. Upplever experter att barn med neuropsykiatriska svårigheter ofta förekommer på daghem och vad kännetecknar dessa i så fall? 2. Vad anser experter om tidiga stödinsatser på daghem för barn med neuropsykiatriska svårigheter? 3. Vilka typer av tidiga stödinsatser anser experter kan införas på daghem för barn med neuropsykiatriska svårigheter? 4. Hur upplever experter daghemspersonalens kunskap och behov av fortbildning kring barn med neuropsykiatriska svårigheter samt tidiga stödåtgärder?
I den teoretiska bakgrunden hittas beskrivningar av vad neuropsykiatriska svårigheter hos barn innebär, samt hur de kan ta sig i uttryck. Den inrymmer även förhållnings- och arbetssätt gentemot de här barnen, och visar på vikten av tidigt stöd för att förebygga och förhindra eventuella allvarliga konsekvenser för barnens framtid. Detta är en fenomenologisk studie, med intervju som datainsamlingsmetod. För studien har sju experter på området intervjuats, och materialinsamlingen har skett i kommuner runt om i Finland. Experterna utgörs av speciallärare inom småbarnspedagogik, ergoterapeuter samt rehabiliteringshandledare.
De huvudsakliga resultaten av studien pekar på att daghemmets struktur, bemötandet av barnen och barnens sociala samspel, är aspekter som behöver läggas särskilt fokus vid i arbetet med dessa barn. Barn- och personaldimensioneringen på daghem, samt resursfrågan är även de något utav en avgörande aspekt för hur personalen skall lyckas i sitt arbete med barn med dessa svårigheter.
Syftet med studien är att studera betydelsen av tidiga stödinsatser på daghem för barn med neuropsykiatriska svårigheter. Studien behandlar även arbetssätt genom vilka daghemspersonal kan arbeta för att förebygga framtida svårigheter och underlätta tillvaron för barn med neuropsykiatriska svårigheter. Utifrån studiens syfte har fyra forskningsfrågor utarbetats:
1. Upplever experter att barn med neuropsykiatriska svårigheter ofta förekommer på daghem och vad kännetecknar dessa i så fall? 2. Vad anser experter om tidiga stödinsatser på daghem för barn med neuropsykiatriska svårigheter? 3. Vilka typer av tidiga stödinsatser anser experter kan införas på daghem för barn med neuropsykiatriska svårigheter? 4. Hur upplever experter daghemspersonalens kunskap och behov av fortbildning kring barn med neuropsykiatriska svårigheter samt tidiga stödåtgärder?
I den teoretiska bakgrunden hittas beskrivningar av vad neuropsykiatriska svårigheter hos barn innebär, samt hur de kan ta sig i uttryck. Den inrymmer även förhållnings- och arbetssätt gentemot de här barnen, och visar på vikten av tidigt stöd för att förebygga och förhindra eventuella allvarliga konsekvenser för barnens framtid. Detta är en fenomenologisk studie, med intervju som datainsamlingsmetod. För studien har sju experter på området intervjuats, och materialinsamlingen har skett i kommuner runt om i Finland. Experterna utgörs av speciallärare inom småbarnspedagogik, ergoterapeuter samt rehabiliteringshandledare.
De huvudsakliga resultaten av studien pekar på att daghemmets struktur, bemötandet av barnen och barnens sociala samspel, är aspekter som behöver läggas särskilt fokus vid i arbetet med dessa barn. Barn- och personaldimensioneringen på daghem, samt resursfrågan är även de något utav en avgörande aspekt för hur personalen skall lyckas i sitt arbete med barn med dessa svårigheter.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]