På väg mot en normkritisk lärarutbildning? : En kvalitativ studie om lärarstuderandes uppfattningar om lärarutbildningen i frågor om jämställdhet, genus och hbtq
Nyberg, Alexandra (2019)
Nyberg, Alexandra
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315426
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051315426
Tiivistelmä
Ett normkritiskt förhållningssätt hos lärare motverkar normer och strukturer som är skadliga
för elever som avviker från en norm och det bidrar till en genusmedveten skola. Enligt
forskning är speciellt elever som tillhör en könsminoritet i riskzon för trakasserier och psykisk ohälsa. Enligt Lagen om jämställdhet mellan män och kvinnor ska utbildningsanordnare
främja jämställdheten mellan kvinnor och män samt förebygga diskrimination p.g.a.
könsuttryck eller könsidentitet. Syftet med studien är att undersöka lärarstuderandes
uppfattningar om lärarutbildningens beaktande och utvecklingsmöjligheter i frågor om
jämställdhet, genus och hbtq samt lärarstuderandes attityder mot hbtq-frågor. Utgående från avhandlingens syfte har följande forskningsfrågor ställts:
1. Hur uppfattar lärarstuderande att jämställdhetsfrågor och hbtq-frågor förverkligas i
lärarutbildningen?
2. Vad har lärarstuderande för attityder mot hbtq-frågor?
3. Hur uppfattar lärarstuderande att lärarutbildningen borde utvecklas angående
jämställdhet, genus och hbtq?
Avhandlingen bygger på ett kvalitativt förhållningssätt och forskningsansatsen är
fenomenografisk. För den empiriska undersökningen har datainsamlingsmetoden
semistrukturerad intervju använts. Det insamlade materialet utgörs av sex lärarstuderandes
utsagor vid lärarutbildningen vid Åbo Akademi i Vasa. Det insamlade materialet har
analyserats enligt metoden för meningskategorisering.
I resultatet framgår det att lärarstuderande uppfattar att lärarutbildningen inte förverkligar frågor om jämställdhet, genus och hbtq i den mån de önskar. Det framkommer att manliga
och kvinnliga lärarstuderande inte behandlas jämlikt av lärarutbildare samt att det finns en
stark heteronorm vid lärarutbildningen. Resultaten tyder på att lärarutbildningen har många utvecklingsmöjligheter för att öka ett normkritiskt förhållningssätt hos lärarutbildare och lärarstuderande. Resultaten tyder på att lärarstuderande har generellt positiva attityder mot hbtq-frågor.
för elever som avviker från en norm och det bidrar till en genusmedveten skola. Enligt
forskning är speciellt elever som tillhör en könsminoritet i riskzon för trakasserier och psykisk ohälsa. Enligt Lagen om jämställdhet mellan män och kvinnor ska utbildningsanordnare
främja jämställdheten mellan kvinnor och män samt förebygga diskrimination p.g.a.
könsuttryck eller könsidentitet. Syftet med studien är att undersöka lärarstuderandes
uppfattningar om lärarutbildningens beaktande och utvecklingsmöjligheter i frågor om
jämställdhet, genus och hbtq samt lärarstuderandes attityder mot hbtq-frågor. Utgående från avhandlingens syfte har följande forskningsfrågor ställts:
1. Hur uppfattar lärarstuderande att jämställdhetsfrågor och hbtq-frågor förverkligas i
lärarutbildningen?
2. Vad har lärarstuderande för attityder mot hbtq-frågor?
3. Hur uppfattar lärarstuderande att lärarutbildningen borde utvecklas angående
jämställdhet, genus och hbtq?
Avhandlingen bygger på ett kvalitativt förhållningssätt och forskningsansatsen är
fenomenografisk. För den empiriska undersökningen har datainsamlingsmetoden
semistrukturerad intervju använts. Det insamlade materialet utgörs av sex lärarstuderandes
utsagor vid lärarutbildningen vid Åbo Akademi i Vasa. Det insamlade materialet har
analyserats enligt metoden för meningskategorisering.
I resultatet framgår det att lärarstuderande uppfattar att lärarutbildningen inte förverkligar frågor om jämställdhet, genus och hbtq i den mån de önskar. Det framkommer att manliga
och kvinnliga lärarstuderande inte behandlas jämlikt av lärarutbildare samt att det finns en
stark heteronorm vid lärarutbildningen. Resultaten tyder på att lärarutbildningen har många utvecklingsmöjligheter för att öka ett normkritiskt förhållningssätt hos lärarutbildare och lärarstuderande. Resultaten tyder på att lärarstuderande har generellt positiva attityder mot hbtq-frågor.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]