Finlandssvenska speciallärares olika samarbetsformer
Grönholm, Heidi (2019)
Grönholm, Heidi
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051015206
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051015206
Tiivistelmä
I avhandlingen har det undersökts hur ofta och vilken form av kompanjonundervisning och handledning finlandssvenska speciallärare använder. Samarbete utöver kompanjonundervisning och handledning undersöks också.Studien undersöker också om speciallärares kön, behörighet eller ålder påverkar användningen av samarbetsformerna.
I resultaten förekom en positiv korrelation inom de olika samarbetsformerna. Enligt resultatet påverkar inte speciallärares kön, behörighet eller ålder användningen av samarbetsformerna som undersöks i studien. Enligt resultaten använder finlandssvenska speciallärare mest parallell och assisterande kompanjonundervisning. Inom ramen för handledning använde finlandssvenska speciallärare mest spontan handledning under rasten. Spontan handledning förekommer mera än planerad handledning.Övriga samarbetsformer utanför kompanjonundervisning och handledning är diskussion kring den enskilda elevens framsteg och svårigheter. Eleven står i centrum av samarbete mellan finlandssvenska speciallärare och allmän lärare.
I resultaten förekom en positiv korrelation inom de olika samarbetsformerna. Enligt resultatet påverkar inte speciallärares kön, behörighet eller ålder användningen av samarbetsformerna som undersöks i studien. Enligt resultaten använder finlandssvenska speciallärare mest parallell och assisterande kompanjonundervisning. Inom ramen för handledning använde finlandssvenska speciallärare mest spontan handledning under rasten. Spontan handledning förekommer mera än planerad handledning.Övriga samarbetsformer utanför kompanjonundervisning och handledning är diskussion kring den enskilda elevens framsteg och svårigheter. Eleven står i centrum av samarbete mellan finlandssvenska speciallärare och allmän lärare.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]