Språk- och läsförmågan hos en- och tvåspråkiga tredjeklassister
Svens, Emelie (2019)
Svens, Emelie
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901152192
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901152192
Tiivistelmä
Utvecklingstakten av barns språk är individuell, men alla går igenom liknande utvecklingsstadier. När barnet går på årskurs 3 i lågstadiet är språkutvecklingen i stort sett redan avklarad, men vissa delar fortsätter utvecklas under hela livet. Språkförmågan består av både språkförståelse och -produktion. I den här studien bedöms språkförmåga med språkförståelse och ordförråd. En- och tvåspråkiga barn går igenom samma steg i språkutvecklingen, men i olika takt. Fonologi och grammatik utvecklas i samma takt för en- och tvåspråkiga barn, medan utvecklingen av lexikon kan ta något längre tid för tvåspråkiga barn. Både tal och skrift är språkliga aktiviteter och flera språkliga områden behövs för utveckling av läsförmåga. Läsförmågan består i stora drag av avkodning och läsförståelse. Läsförmågan hör till de mest grundläggande färdigheterna som lärs ut i den tidiga skolåldern och den är viktig genom hela livet.
Syftet med pro gradu-avhandlingen var att undersöka om det finns ett samband mellan språk- och läsförmågan hos tredjeklassister. Därtill var syftet att undersöka om eventuella skillnader mellan barnens språk- och läsförmåga kan förklaras av barnets kön eller av om barnet är enspråkigt eller tvåspråkigt med språken svenska och finska.
Deltagarna i studien ingår i kohortstudien ”Nycklarna till en god uppväxt” som genomförs av Åbo center för barn- och ungdomsforskning. Deltagarna som medverkade i den här studien var 13 tredjeklassister från kohortundersökningen som passade in på studiens kriterier. Av deltagarna var 4 stycken enspråkigt svenska och 9 stycken var tvåspråkigt svenska-finska. Alla barnen som medverkade var födda 2008. Barnens språkförmåga och läsförmåga undersöktes av skribenten med språkförståelsetestet TROG-2, benämningstestet BNT och läsförståelsetestet Lilla FS-Duvan.
Resultaten i den här studien visade inga signifikanta skillnader mellan varken flickor och pojkar eller enspråkiga och tvåspråkiga när det gäller språkförståelse, ordförråd eller läsförmåga. Resultaten visade att det fanns ett signifikant samband mellan ordförråd och läsförmåga, medan sambandet mellan språkförståelse och läsförmåga inte var signifikant.
Syftet med pro gradu-avhandlingen var att undersöka om det finns ett samband mellan språk- och läsförmågan hos tredjeklassister. Därtill var syftet att undersöka om eventuella skillnader mellan barnens språk- och läsförmåga kan förklaras av barnets kön eller av om barnet är enspråkigt eller tvåspråkigt med språken svenska och finska.
Deltagarna i studien ingår i kohortstudien ”Nycklarna till en god uppväxt” som genomförs av Åbo center för barn- och ungdomsforskning. Deltagarna som medverkade i den här studien var 13 tredjeklassister från kohortundersökningen som passade in på studiens kriterier. Av deltagarna var 4 stycken enspråkigt svenska och 9 stycken var tvåspråkigt svenska-finska. Alla barnen som medverkade var födda 2008. Barnens språkförmåga och läsförmåga undersöktes av skribenten med språkförståelsetestet TROG-2, benämningstestet BNT och läsförståelsetestet Lilla FS-Duvan.
Resultaten i den här studien visade inga signifikanta skillnader mellan varken flickor och pojkar eller enspråkiga och tvåspråkiga när det gäller språkförståelse, ordförråd eller läsförmåga. Resultaten visade att det fanns ett signifikant samband mellan ordförråd och läsförmåga, medan sambandet mellan språkförståelse och läsförmåga inte var signifikant.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [74]