Ohjelmistotestaustyökalujen opetuskäytön arviointi tarkastelemalla opetusmetodeja, ohjelmistotestauskurssille hyödynnettäviä työkaluja ja niiden pohjalta laadittuja kurssitehtäväideoita
Maksimainen, Joonas (2019)
Diplomityö
Maksimainen, Joonas
2019
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901081542
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201901081542
Tiivistelmä
Tässä työssä arvioidaan ohjelmistotestaustyökalujen hyödyntämistä opetuksessa tarkastelemalla ohjelmistotestauksen opetusmetodeja, LUT-yliopiston kurssille CT60A0220 C-ohjelmoinnin ja testauksen periaatteet hyödynnettäviä testaustyökaluja ja niiden pohjalta luotuja kurssitehtäväideoita. Tarkoitus on pohtia ohjelmistotestaustyökalujen käytön mahdollisuutta yliopiston kursseilla ja tapoja parantaa ohjelmistotestauksen opetusta. Tutkimuksessa työkaluvalinnat tehtiin työkaluvaatimusten sekä testauksesta ja sen opetuksesta kerätyn aineiston pohjalta. Kurssitehtäväideat laadittiin työkalujen sekä kurssin sisällön ja tutkimusaineiston perusteella. Kurssin päätyttyä työkalu- ja tehtäväideavalintojen onnistuvuutta arvioitiin asiantuntijaraadin kanssa, joka antoi omat kommenttinsa ja arvionsa tutkimukseen ja sen tuloksiin liittyen. Vaikka työkaluja ei ehditty kunnolla hyödyntää kohdekurssilla, johtuen pääosin tehtävien pienestä määrästä, tarjosi tutkimus ideoita hyödyntää testaustyökaluja muilla kursseilla sekä loi pohjaa ja materiaalia tuleville työkalu- ja tehtävävalinnoille. In this work, the utilization of software-testing tools is evaluated by analyzing teaching methods of software testing, software testing tools and coursework ideas of LUT University’s course CT60A0220 Principles of C-programming and software testing. Based on these, the main goal of this study is to analyze possibilities of utilizing software testing tools in university’s courses and ways to improve the teaching of software testing. In the research, the tool choices were based on tool requirements and the research material of software testing and teaching software testing. Coursework ideas were made by analyzing testing tools, course material and previous research material. After the course, professors and experts evaluated the choices for the tools and coursework ideas and gave their own comments and critiques of the research and its results. Although the testing tools weren’t properly utilized in the target course mainly due to small amount of coursework based on them, the research offered lots of ideas to utilize testing tools in later courses, and created layout and material for future tool and coursework choices.