Yritysostojen motiivit ja suunnitteluvaihe yritysten talousjohdon näkökulmasta
Simmelvuo, Mia (2018)
Pro gradu -tutkielma
Simmelvuo, Mia
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802123351
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201802123351
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yritysostojen keskeisimpiä motiiveja ja yritysoston suunnitteluprosessin kriittisimpiä vaiheita, jotka on suoritettava huolellisesti, jotta yritysostoa voidaan lähteä toteuttamaan. Tämä tutkimus keskittyy ostajayrityksen näkökulmaan yrityskaupoissa ja tarkemmin ostajayrityksen talousjohdon näkemyksiin.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu aiemmasta kansainvälisestä akateemisesta tutkimuksesta sekä yritysostoja käsittelevästä kotimaisesta lähdekirjallisuudesta. Teoreettinen osuus tarkastelee yritysostojen eri motiiveja, jotka on jaettu lisäarvoa tuottaviin motiiveihin ja johdon henkilökohtaisiin syihin liittyviin motiiveihin. Lisäksi yritysostojen suunnitteluvaihe käsitellään vaiheittain, joka kattaa ostokohteen valinnan, ostokohteen arvonmäärityksen, neuvotteluprosessin sekä due diligence-tutkimuksen. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla talousjohdon ulkopuolisia asiantuntijoita ja yrityskaupoissa mukana olleita yritysten sisäisiä talousjohtajia.
Tutkimustulokset osoittavat, että yritysostoihin vaikuttavat samanaikaisesti useammat motiivit, joista korostuvat liiketoiminnan laajentaminen sekä erilaiset synergiaedut. Yritysostojen motiiveihin vaikuttaa muun muassa ostajayrityksen koko ja toimiala. Yritysoston suunnitteluvaihe alkaa ostokohteen etsinnällä ja arvonmäärityksellä. Neuvotteluprosessin nähdään kattavan koko suunnitteluvaiheen. Due diligence-tutkimuksella varmistetaan aiemmissa prosessin vaiheissa saadun tiedon oikeellisuus. Suunnitteluvaiheessa korostuu ostajayrityksen strategian tärkeys. The purpose of this study was to find out the main motives for acquisitions and critical factors of acquirer’s performance in pre-acquisition phase. This research focuses on acquirer’s point of view and more closely to CFO’s outlook.
The theoretical framework of this study consists of previous international academic research and Finnish literature of merger and acquisitions. The theoretical literature considers different motives for acquisitions which are separated to motives creating value and managerial motives. The pre-acquisition phase includes the choice of the target company, its valuation, negotiations and due diligence. The empirical part of this study was executed as qualitative research. The data was collected by interviewing consultants and companies’ CFOs.
The results of the study show that several different motives effect on acquisition decisions at the same time. Especially extension of business and synergy motives are emphasized in the results. The size and industry of the acquirer have an impact on those motives. The pre-acquisition phase starts usually by searching tar-get companies and valuation of the potential ones. The negotiation process covers the whole pre-acquisitions phase. Due diligence verifies that the received information of the target company is correct. A clear strategy of the acquirer is essential before the acquisition is realized.
Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu aiemmasta kansainvälisestä akateemisesta tutkimuksesta sekä yritysostoja käsittelevästä kotimaisesta lähdekirjallisuudesta. Teoreettinen osuus tarkastelee yritysostojen eri motiiveja, jotka on jaettu lisäarvoa tuottaviin motiiveihin ja johdon henkilökohtaisiin syihin liittyviin motiiveihin. Lisäksi yritysostojen suunnitteluvaihe käsitellään vaiheittain, joka kattaa ostokohteen valinnan, ostokohteen arvonmäärityksen, neuvotteluprosessin sekä due diligence-tutkimuksen. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla talousjohdon ulkopuolisia asiantuntijoita ja yrityskaupoissa mukana olleita yritysten sisäisiä talousjohtajia.
Tutkimustulokset osoittavat, että yritysostoihin vaikuttavat samanaikaisesti useammat motiivit, joista korostuvat liiketoiminnan laajentaminen sekä erilaiset synergiaedut. Yritysostojen motiiveihin vaikuttaa muun muassa ostajayrityksen koko ja toimiala. Yritysoston suunnitteluvaihe alkaa ostokohteen etsinnällä ja arvonmäärityksellä. Neuvotteluprosessin nähdään kattavan koko suunnitteluvaiheen. Due diligence-tutkimuksella varmistetaan aiemmissa prosessin vaiheissa saadun tiedon oikeellisuus. Suunnitteluvaiheessa korostuu ostajayrityksen strategian tärkeys.
The theoretical framework of this study consists of previous international academic research and Finnish literature of merger and acquisitions. The theoretical literature considers different motives for acquisitions which are separated to motives creating value and managerial motives. The pre-acquisition phase includes the choice of the target company, its valuation, negotiations and due diligence. The empirical part of this study was executed as qualitative research. The data was collected by interviewing consultants and companies’ CFOs.
The results of the study show that several different motives effect on acquisition decisions at the same time. Especially extension of business and synergy motives are emphasized in the results. The size and industry of the acquirer have an impact on those motives. The pre-acquisition phase starts usually by searching tar-get companies and valuation of the potential ones. The negotiation process covers the whole pre-acquisitions phase. Due diligence verifies that the received information of the target company is correct. A clear strategy of the acquirer is essential before the acquisition is realized.