Empaattinen toimisto
Makkonen, Matias (2018)
Diplomityö
Makkonen, Matias
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801302629
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801302629
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää toimitilojen kasvavan vajaakäyttöasteen syitä ja löytää niihin ratkaisu, joka miellyttää sekä kiinteistönomistajia että sen käyttäjiä. Ongelmaa lähestyttiin toimitilojen asiakaslähtöisen saneeraamisen ja modernisoinnin näkökulmasta.Tutkimus toteutettiin toimintatutkimusmenetelmää käyttäen, jossa diplomityö toimi raportointialustana projektin aikana.
Tutkimuksen aikana rakennettiin kirjallisuutta hyödyntäen uudelle palvelutuotteelle systemaattinen kehitys- ja tuotteistamisprosessi. Prosessin avulla on mahdollista kehittää ja tuotteistaa tuotteita ja palveluita ISS Palvelut Oy:ssä. Työn aikana syntynyt kehitys- ja tuotteistamisprosessi toimii pohjana yrityksen muidenkin palveluiden asiakaslähtöiselle tuotteistamiselle.
Uuden tuotteen kehitys- ja tuotteistamisprosessi koostui idean jalostamisesta aina uuden palvelutuotteen lanseeraukseen. Siihen sisältyi muun muassa uuden tuotteen luomiseen ja tuotteistamiseen kehitetty prosessikaavio, liiketoimintamalli, koemarkkinointi ja ansaintalogiikka.
Lopputuloksena syntyi palvelutuote, jossa yhdistyvät yrityksen oma osaaminen ja asiakkaan tarpeet ja vaatimukset. Valmis palvelutuote on moduulipohjainen, joten se on helppo muokata asiakas- ja projektikohtaisesti sopivaksi. Tässä työssä on esitetty yleiskuvaus palvelutuotteesta; yksityiskohtaisempi dokumentaatio on vain yrityksen sisäistä käyttöä varten. The goal for this research was to analyse and find a solution to the increasing underutilisation of business premises. The problem was approached from a repair constructional perspective. The customers and end-users were involved through the entire process. The new product development and productisation process was created in a way so that it utilizes the company´s core competence and combines it with the market needs and wants. The research was carried out using the action research method. This Thesis served as the project’s reporting platform.
During the research a new product development and productisation model was built. The model was constructed by using the best parts of new product development-, productisation- and new service development models created by researchers. The created model made it possible to productise products or services at ISS Palvelut Oy. The model can be customised to suit different kinds of customer oriented projects.
The model covers the entire process from new idea generation to the launching of a new product or service. It includes the new product development process, the productisation process, a business model and a pricing example.
As a result of this research a new product-as-a-service was developed, the Empathic Office. Due to its modularity it can be customised to suit different customers’ needs.
Tutkimuksen aikana rakennettiin kirjallisuutta hyödyntäen uudelle palvelutuotteelle systemaattinen kehitys- ja tuotteistamisprosessi. Prosessin avulla on mahdollista kehittää ja tuotteistaa tuotteita ja palveluita ISS Palvelut Oy:ssä. Työn aikana syntynyt kehitys- ja tuotteistamisprosessi toimii pohjana yrityksen muidenkin palveluiden asiakaslähtöiselle tuotteistamiselle.
Uuden tuotteen kehitys- ja tuotteistamisprosessi koostui idean jalostamisesta aina uuden palvelutuotteen lanseeraukseen. Siihen sisältyi muun muassa uuden tuotteen luomiseen ja tuotteistamiseen kehitetty prosessikaavio, liiketoimintamalli, koemarkkinointi ja ansaintalogiikka.
Lopputuloksena syntyi palvelutuote, jossa yhdistyvät yrityksen oma osaaminen ja asiakkaan tarpeet ja vaatimukset. Valmis palvelutuote on moduulipohjainen, joten se on helppo muokata asiakas- ja projektikohtaisesti sopivaksi. Tässä työssä on esitetty yleiskuvaus palvelutuotteesta; yksityiskohtaisempi dokumentaatio on vain yrityksen sisäistä käyttöä varten.
During the research a new product development and productisation model was built. The model was constructed by using the best parts of new product development-, productisation- and new service development models created by researchers. The created model made it possible to productise products or services at ISS Palvelut Oy. The model can be customised to suit different kinds of customer oriented projects.
The model covers the entire process from new idea generation to the launching of a new product or service. It includes the new product development process, the productisation process, a business model and a pricing example.
As a result of this research a new product-as-a-service was developed, the Empathic Office. Due to its modularity it can be customised to suit different customers’ needs.