The role of big data in strategic decision-making
Hammarberg, Tiina (2018)
Pro gradu -tutkielma
Hammarberg, Tiina
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801262312
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801262312
Tiivistelmä
Big data has surfaced in managerial studies rapidly during the last decade. It has been studied in many contexts, from which one of them is organizational decision-making. This study focuses on three aspects of organizational decision-making – problem context, cognitive factors and social context. The purpose of this study is to understand how strategic decision-making in the three decision-making aspects can be improved with big data. This study aims to understand how the decision-making aspects are affected and challenged by big data and what adjustments are needed to integrate big data into decision-making and attain improved decisions. The study is conducted as a qualitative case study focusing on one Finnish case company. The data for the empirical research was gathered with structured and semi-structured interviews. The findings indicate that when improving strategic decision-making, a comprehensive outlook on the organization’s big data progress is necessary. The effects, challenges and adjustments big data bring forth in decision-making vary depending on the organizations’ analytical competencies. The study presents a framework for observing and improving big data decision-making. It combines the relevant themes which build the foundation for making decisions with big data. Organizations aiming to improve their decision-making with big data are suggested to identify their competencies at each stage of the framework and reflect individual decision-making aspects in regard to the framework, to reveal their development areas. Big data on noussut äkillisesti pinnalle liikkeenjohdon tutkimuksissa. Sitä on tutkittu monissa eri konteksteissa, joista yksi on organisaatioiden päätöksenteko. Tämä tutkimus keskittyy päätöksenteon kolmeen eri ulottuvuuteen – ongelmakontekstiin, kognitiivisiin tekijöihin sekä sosiaaliseen kontekstiin. Tämän tutkimuksen tarkoitus on ymmärtää miten strategista päätöksentekoa voi parantaa kolmessa valitussa päätöksenteon ulottuvuudessa big datan avulla. Tutkimus pyrkii käsittämään, minkälainen vaikutus big datalla on, mitä haasteita se tuo sekä minkälaisia muutoksia se vaatii päätöksenteon eri ulottuvuuksissa. Tämän ymmärryksen avulla big data voidaan integroida päätöksentekoon ja sitä kautta parantaa sitä. Tutkimus on toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena, jossa keskitytään suomalaiseen case-yritykseen. Empiirisen osuuden aineisto on kerätty strukturoitujen ja semi-strukturoitujen haastattelujen avulla. Tutkimus osoittaa, että parantaessa strategista päätöksentekoa organisaation edistyminen big datan saralla on otettava kokonaisvaltaisesti huomioon. Big datan vaikutukset, haasteet ja tarvittavat muutokset päätöksenteossa vaihtelee organisaatioiden analyyttisen pätevyyden perusteella. Tämä tutkimus esittää viitekehyksen, jonka avulla voi tarkastella ja kehittää data-johtoisesti tehtävää päätöksentekoa. Se kokoaa yhteen olennaiset teemat, jotka rakentavat perustan ’big data päätöksenteolle’. Organisaatioita kehotetaan tunnistamaan omat kykynsä viitekehyksen eri teemoissa. Myös yksittäisiä päätöksenteon ulottuvuuksia tulisi heijastaa viitekehykseen, jotta yrityksen kehityskohteet ilmenisivät.