Strateginen hankintakategoriajohtaminen päivittäistavara- ja tukkukaupassa, tapaustutkimus: Wihuri Oy Aarnio
Glöersen, Matias (2017)
Pro gradu -tutkielma
Glöersen, Matias
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709208671
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201709208671
Tiivistelmä
Strateginen lähestymistapa hankintoihin on muodostunut välttämättömyydeksi. Yritysstrategia ja ansaintamalli ohjaavat hierarkisesti alempaa hankintastrategiaa. Hankintoihin ja toimittajamarkkinoihin liittyviä strategioita pidetään kuitenkin usein haasteellisina, koska yritysten ostamien tavaroiden kirjo on monesti liian suuri yhdelle yhteiselle punaiselle langalle. Oivallus kolmannesta strategisesta tasosta ja mahdollisuudesta kategorisoida hankintoja samalla tavalla käyttäytyviin tavararyhmiin, joiden toimittajamarkkinat ovat samat tai samankaltaiset, on johtanut usean hankintaan keskittyvän portfoliomallin syntyyn. Tämän työn kannalta oleelliset hankinnan portfoliomallit pyrkivät luokittelemaan tavararyhmiä niiden liiketoiminnallisen tärkeyden ja hankinnan kompleksisuuden perusteella ja määrittämään siten strategiset suunnat. Nopeasyklisessä ja jatkuvasti vaihtuvan valikoiman liiketoiminnassa portfoliot on vietävä staattisemmalle tasolle, kuten hankintakategorioihin. Kun hankintakategorioita luokittelevan portfolioanalyysin jälkeen järjestelmällisesti mietitään viisainta toimintamallia ja tavoitteita, on tuloksena tavararyhmäkohtainen kategoriastrategia. Parhaassa kategoriastrategiassa yhdistyvät toimialan voimasuhteet ymmärtävä toimittajamarkkinoiden hallinta, tarkoituksenmukainen valikoimahallinta, sekä yrityksen omien rajallisten resurssien tehokas allokointi.
Tutkimukseni käsittelee sitä, miten Wihuri Oy Aarniolla lähestytään hankintojen strategisuutta, kategoriahallintaa ja johdetaan monimutkaista hankintaympäristöä päivittäistavara- ja tukkukaupan toimintaympäristössä. Pyrkimyksenä on selvittää, miten Kraljicin portfolioanalyysi sopii päivittäistavara-ja tukkukapan toimintaympäristöön, sekä minkälaisia strategisia havaintoja voidaan analyysillä saada aikaan. Tutkimus suoritettiin käyttämällä pääosin laadullista tutkimusmenetelmää. Ainestoa tutkimukseen kerrytettiin haastattelemalla Wihuri Oy Aarnion tavararyhmistä vastaavia hankinta-ammattilaisia sekä hankintastrategiasta vastaavia henkilöitä. Tutkielman lopussa pohdittiin päällikkö- ja johtotason toimenpiteitä neljälle eri strategiselle luokittelulle ja annettiin yleisen tason ohjeita strategisen hankinnan kehittämiseen.
Tutkimukseni käsittelee sitä, miten Wihuri Oy Aarniolla lähestytään hankintojen strategisuutta, kategoriahallintaa ja johdetaan monimutkaista hankintaympäristöä päivittäistavara- ja tukkukaupan toimintaympäristössä. Pyrkimyksenä on selvittää, miten Kraljicin portfolioanalyysi sopii päivittäistavara-ja tukkukapan toimintaympäristöön, sekä minkälaisia strategisia havaintoja voidaan analyysillä saada aikaan. Tutkimus suoritettiin käyttämällä pääosin laadullista tutkimusmenetelmää. Ainestoa tutkimukseen kerrytettiin haastattelemalla Wihuri Oy Aarnion tavararyhmistä vastaavia hankinta-ammattilaisia sekä hankintastrategiasta vastaavia henkilöitä. Tutkielman lopussa pohdittiin päällikkö- ja johtotason toimenpiteitä neljälle eri strategiselle luokittelulle ja annettiin yleisen tason ohjeita strategisen hankinnan kehittämiseen.