Terminaalin valinta jakelualueelle
Kultanen, Janne (2017)
Diplomityö
Kultanen, Janne
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196667
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705196667
Tiivistelmä
Kappaletavaroiden kuljetusverkosto muodostuu terminaaleista, niitä yhdistävistä runkolinjoista sekä jakelureiteistä. Jokaisella terminaalilla on määritellyistä postinumeroalueista koostuva toiminta-alue, jonka lähtevä ja saapuva liikenne kulkee terminaalin kautta. Nykyisin eri terminaalien jakelualueiden muutostarpeita ei tutkita aktiivisesti eikä päätöksenteon avuksi ole olemassa sopivaa työkalua. Tavaravirrat muuttuvat kuitenkin ajan kuluessa esimerkiksi asiakkaiden menettämisen tai uusien asiakkaiden saamisen kautta. Diplomityön tavoitteena oli luoda työkalu, jolla voidaan tutkia terminaalien välisten postinumeroalueiden optimaalisinta jakeluterminaalia.
Diplomityön alussa kerrotaan työn taustoista ja tavoitteesta. Tämän jälkeen eri kirjallisuudesta on etsitty ongelman ratkaisuun liittyvää taustatietoa ja teoriaa. Teoriaosuus painottuu toimitusketjujen, kappaletavaraliikenteen, tuottavuuden, kuljetusten kustannusten ja ohjausperiaatteiden teorioihin.
Teoriaosuuden perusteella työssä on muodostettu sopiva työkalu, jota voidaan käyttää tutkimuksen ongelman ratkaisuun. Työkalun muodostamisen jälkeen työkalua on testattu oikeilla tiedoilla olemassa olevaan alueen todellisilla tiedoilla.
Lopputuloksena työssä on saatu melko yksinkertainen malli, jolla voidaan tutkia helposti minkä terminaalin kautta tutkittavana oleva alue kannattaa operoida. Tämä malli ottaa huomioon tarkasteluun vaikuttavia asioita useasta eri näkökulmasta. The groupage transportation network consist of terminals, line hauls between them and delivery routes. Every terminal has a certain postal code area that inbound and outbound traffic of which goes through that terminal. Nowadays there is not active research for needs of change and there is not a proper tool for that decision. However material flows change when time goes on for example by losing a customer or getting a new one. The objective for this thesis is to make a tool that can be used to investigate the most optimal terminal to certain postal code areas between these terminals.
At the beginning background and objective of this dissertation is pointed out. Then theories and information for this problem have been searched from literature. The theory part consists mostly of supply chain management, groupage, productivity, transportation costs and control principle theories.
On the basis of the theory part there is developed a proper tool for solving the issue of this study. After this tool has been developed it has been tested with real data from a real area.
As a result of this dissertation you can find a pretty simple tool. By using this tool it is easy to check what is the optimal terminal to a certain postal code area to operate to. This tool takes into consideration many different kinds of issues from many different perspectives.
Diplomityön alussa kerrotaan työn taustoista ja tavoitteesta. Tämän jälkeen eri kirjallisuudesta on etsitty ongelman ratkaisuun liittyvää taustatietoa ja teoriaa. Teoriaosuus painottuu toimitusketjujen, kappaletavaraliikenteen, tuottavuuden, kuljetusten kustannusten ja ohjausperiaatteiden teorioihin.
Teoriaosuuden perusteella työssä on muodostettu sopiva työkalu, jota voidaan käyttää tutkimuksen ongelman ratkaisuun. Työkalun muodostamisen jälkeen työkalua on testattu oikeilla tiedoilla olemassa olevaan alueen todellisilla tiedoilla.
Lopputuloksena työssä on saatu melko yksinkertainen malli, jolla voidaan tutkia helposti minkä terminaalin kautta tutkittavana oleva alue kannattaa operoida. Tämä malli ottaa huomioon tarkasteluun vaikuttavia asioita useasta eri näkökulmasta.
At the beginning background and objective of this dissertation is pointed out. Then theories and information for this problem have been searched from literature. The theory part consists mostly of supply chain management, groupage, productivity, transportation costs and control principle theories.
On the basis of the theory part there is developed a proper tool for solving the issue of this study. After this tool has been developed it has been tested with real data from a real area.
As a result of this dissertation you can find a pretty simple tool. By using this tool it is easy to check what is the optimal terminal to a certain postal code area to operate to. This tool takes into consideration many different kinds of issues from many different perspectives.