Sidosryhmien kartoitus ja sidosryhmäsuhteiden hallinta
Jalava, Marianna (2017)
Kandidaatintutkielma
Jalava, Marianna
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705156414
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201705156414
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on luoda vaiheittain etenevä prosessi, jonka avulla yritys kykenee kartoittamaan sidosryhmänsä ja pystyy valitsemaan oikean keinon hallita toimintansa kannalta keskeisiä sidosryhmiä. Työ on tehty pääasiallisesti kirjallisuuskatsauksena aiheeseen liittyvien tieteellisten artikkeleiden ja kirjallisuuden pohjalta. Empiriaosuudessa on hyödynnetty tarkastelun kohteena olevan yrityksen haastatteluita.
Työn tuloksena voidaan pitää sidosryhmien analysointiin ja hallintaan luotua yritykselle soveltuvaa prosessia, joka perustuu työssä esitettyyn teoriaviitekehykseen. Prosessi jakautuu kahteen vaiheeseen. Ensimmäisessä vaiheessa yritys tunnistaa ja priorisoi sidosryhmänsä kartoittaakseen toimintansa kannalta keskeiset avainsidosryhmät. Tämän jälkeen tehdään priorisointi avainsidosryhmien sisällä. Toisessa vaiheessa määritellään sidosryhmien keskeiset ominaisuudet sekä käsitellään toimenpiteitä sidosryhmäsuhteiden hallitsemiseksi, jolloin yrityksen resurssit saadaan kohdistettua oikealla tavalla tärkeimpien sidosryhmäsuhteiden hallintaan. Toimivalla sidosryhmäyhteistyöllä saavutetaan kilpailuetua ja kyetään hallitsemaan sidosryhmäsuhteita tehokkaasti.
Työn tuloksena voidaan pitää sidosryhmien analysointiin ja hallintaan luotua yritykselle soveltuvaa prosessia, joka perustuu työssä esitettyyn teoriaviitekehykseen. Prosessi jakautuu kahteen vaiheeseen. Ensimmäisessä vaiheessa yritys tunnistaa ja priorisoi sidosryhmänsä kartoittaakseen toimintansa kannalta keskeiset avainsidosryhmät. Tämän jälkeen tehdään priorisointi avainsidosryhmien sisällä. Toisessa vaiheessa määritellään sidosryhmien keskeiset ominaisuudet sekä käsitellään toimenpiteitä sidosryhmäsuhteiden hallitsemiseksi, jolloin yrityksen resurssit saadaan kohdistettua oikealla tavalla tärkeimpien sidosryhmäsuhteiden hallintaan. Toimivalla sidosryhmäyhteistyöllä saavutetaan kilpailuetua ja kyetään hallitsemaan sidosryhmäsuhteita tehokkaasti.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Stakeholder expectations of CSR – Case Olvi Group
Rintamäki, Susanna (2018)The purpose of this thesis is to explore the stakeholders’ understanding of the corporate social responsibility (CSR). More precisely, this research aims to find what kind of understanding and expectations companies have ... -
Creating Value for Corporate Sustainability: Stakeholder Engagement
Mushka, Daria (2015)The thesis aims to build a coherent view and understanding of stakeholder engagement’s contribution to corporate sustainability value creation. Theory suggests that corporate sustainability relies on sustainable relationships ... -
The voice of nature in Finnish SMEs
Kauppinen, Juhomatti (2016)Human is destroying its own living environment. Small and medium enterprises (SMEs) are in the core of the problem. The aim of this study is to find how environment is present in the operation of SMEs. The owner-managers ...