Shaping corporate brand perceptions through content marketing in the social media: Case Eilakaisla Oy
Ora, Nea (2017)
Kandidaatintutkielma
Ora, Nea
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701261349
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701261349
Tiivistelmä
The aim of this bachelor’s thesis is to explore the ways in which content marketing can be used in the social media to shape target group perceptions of the corporate brand. The theoretical part of the study introduces content marketing as a concept and investigates the relation of this marketing approach to the corporate brand, with a special interest on social media as a channel for content marketing. The empirical research is carried out by semistructured interviews, investigating the corporate brand-related social media content marketing objectives of the staffing service company Eilakaisla Oy, along with the company’s job seekers’ and employees’ perceptions of the social media content in relation to the corporate brand. In addition, the empirical part presents ways of enhancing the social media content of the case company in the future.
The study showed that companies can shape target group perceptions of the corporate brand through social media content marketing in various ways. Main factors in defining the corporate brand are organizational associations, so creation of positive associations in the minds of target group members contributes to a positive brand image. By communicating the right values and atmosphere along with the nature and heritage of the organization through high-quality, relevant and consistent content, companies can shape target group perceptions of the brand in a positive way, creating brand recognition, loyalty and trust. In general, entertaining the target group with this content is an effective way of generating stakeholder engagement with the brand. Many of the social media content marketing objectives and tactics of the case company were found to resemble the ones described in the previous literature, applied to the specific target group of job seekers and employees. However, the study showed that job announcement sharing is a specific part of the social media content marketing of staffing service companies. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää tapoja, joilla sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin avulla voidaan muokata kohderyhmän näkemyksiä yritysbrändistä. Tutkimuksen teoriaosa esittelee sisältömarkkinoinnin käsitteenä ja tarkastelee tämän markkinointimenetelmän suhdetta yritysbrändiin, erityisenä kiinnostuksen kohteena sosiaalinen media sisältömarkkinoinnin kanavana. Empiirinen tutkimus toteutetaan puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joiden avulla selvitetään henkilöstöpalveluyritys Eilakaisla Oy:n yritysbrändiin liittyviä sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin tavoitteita sekä yrityksen työnhakijoiden ja työntekijöiden näkemyksiä sosiaalisen median sisällöstä suhteessa yritysbrändiin. Lisäksi tutkimuksessa esitetään ideoita case-yrityksen sosiaalisen median sisällön parantamiseksi tulevaisuudessa.
Tutkimus osoitti, että sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin avulla voidaan muokata kohderyhmän näkemyksiä brändistä monella tavalla. Organisaation liittyvät assosiaatiot ovat keskeinen yritysbrändiä määrittävä tekijä, joten positiivisten assosiaatioiden luominen kohderyhmän jäsenten mielissä vahvistaa positiivista brändikuvaa. Viestimällä oikeita arvoja ja ilmapiiriä sekä yrityksen luonnetta ja alkuperää laadukkaan, relevantin ja yhtenäisen sisällön avulla voidaan kohderyhmän brändinäkemyksiä muokata positiiviseen suuntaan, luoden bränditietoisuutta, lojaliteettia ja luottamusta. Kohderyhmän viihdyttäminen kyseisen sisällön avulla on yleisesti ottaen tehokas brändiin sitouttamisen keino. Case-yrityksen sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin tavoitteiden ja keinojen havaittiin suurelta osin muistuttavan aiemmassa kirjallisuudessa esitettyjä, työnhakijoiden ja työntekijöiden kohderyhmään sovellettuina. Tutkimus kuitenkin osoitti, että työpaikkailmoitusten jakaminen on erityinen osa henkilöstöpalvelualan yritysten sosiaalisen median sisältömarkkinointia.
The study showed that companies can shape target group perceptions of the corporate brand through social media content marketing in various ways. Main factors in defining the corporate brand are organizational associations, so creation of positive associations in the minds of target group members contributes to a positive brand image. By communicating the right values and atmosphere along with the nature and heritage of the organization through high-quality, relevant and consistent content, companies can shape target group perceptions of the brand in a positive way, creating brand recognition, loyalty and trust. In general, entertaining the target group with this content is an effective way of generating stakeholder engagement with the brand. Many of the social media content marketing objectives and tactics of the case company were found to resemble the ones described in the previous literature, applied to the specific target group of job seekers and employees. However, the study showed that job announcement sharing is a specific part of the social media content marketing of staffing service companies.
Tutkimus osoitti, että sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin avulla voidaan muokata kohderyhmän näkemyksiä brändistä monella tavalla. Organisaation liittyvät assosiaatiot ovat keskeinen yritysbrändiä määrittävä tekijä, joten positiivisten assosiaatioiden luominen kohderyhmän jäsenten mielissä vahvistaa positiivista brändikuvaa. Viestimällä oikeita arvoja ja ilmapiiriä sekä yrityksen luonnetta ja alkuperää laadukkaan, relevantin ja yhtenäisen sisällön avulla voidaan kohderyhmän brändinäkemyksiä muokata positiiviseen suuntaan, luoden bränditietoisuutta, lojaliteettia ja luottamusta. Kohderyhmän viihdyttäminen kyseisen sisällön avulla on yleisesti ottaen tehokas brändiin sitouttamisen keino. Case-yrityksen sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin tavoitteiden ja keinojen havaittiin suurelta osin muistuttavan aiemmassa kirjallisuudessa esitettyjä, työnhakijoiden ja työntekijöiden kohderyhmään sovellettuina. Tutkimus kuitenkin osoitti, että työpaikkailmoitusten jakaminen on erityinen osa henkilöstöpalvelualan yritysten sosiaalisen median sisältömarkkinointia.