Using customer knowledge as a success factor for university spin-offs
Ukkonen, Janne (2016)
Diplomityö
Ukkonen, Janne
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120530260
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016120530260
Tiivistelmä
Universities worldwide are taking steps towards more entrepreneurially oriented policies. This shift has led to studies, which identify factors behind the universities’ ability to generate as much spin-offs as possible. Little attention has been paid to the success of these spin-offs, and even less the challenges that the to-be entrepreneur researcher faces when considering commercializing a technology. This thesis takes the viewpoint of the researcher by identifying the risks that the future spin-off will face. With participatory research, the study also shows how to mitigate these risks with customer and expert knowledge.
The study follows participatory research philosophy and uses mixed method approach. In the empirical part, customer knowledge is collected from the potential customers of a technology developed in LUT’s mechanical engineering department. The empirical part contains two parts and the first one is quantitative internet survey, which aimed at recognizing the industry characteristics of the case technology. The survey was sent to 274 Finnish machine shops. The second part was qualitative in nature and included 13 in-depth interviews and three focus groups. The nature of the research was qualitative, as more emphasis was given on the qualitative aspects.
As a result, this thesis presents why university spin-offs are important and what risks a researcher might face when creating a spin-off. These risks can be mitigated by using customer and expert knowledge related to the risk categories. The empirical part of this thesis shows how customer knowledge can be used to find out what are the best actions to take to ensure the best market-product fit for the technology. This market-product fit leads to a successful future technology commercialization through a university spin-off. Yliopistot ovat siirtymässä kohti yrittäjyyttä tukevia käytäntöjä. Tämä muutos on johtanut tutkimuksiin, joissa keskiössä ovat yliopistot sekä tekijät joiden avulla yliopistot pystyvät tuottamaan mahdollisimman paljon uusia spin-off yrityksiä. Näiden spin-off yritysten menestys on jäänyt vähemmälle huomiolle. Myös tutkijoiden näkökulma spin-off yritysten luojina ja riskien kantajina ovat vähän tutkittuja aihealueita. Tämä diplomityö käsittelee spin-off yrityksen luontia tutkijan näkökulmasta ja tunnistaa neljä riskikategoriaa, jotka tutkijan on otettava huomioon yrityksen perustamista ja sen edellytyksiä tutkiessaan. Diplomityössä esitellään Case-esimerkin kautta miten spin-off yrityksen perustamiseen liittyviä riskejä voitaisiin hallita käyttämällä hyväksi asiakas- ja asiantuntijatietoa.
Tutkimus noudattaa osallistavan tutkimuksen filosofista näkökulmaa ja siinä käytetään mixed method menetelmää. Empiirisessä osuudessa kerätään asiakastietoa yliopiston konetekniikan osaston kehittämän teknologian potentiaalisilta asiakkailta. Empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta sekä kvalitatiivisesta osasta. Kvantitatiivisessa osassa toteutettiin internetkysely 274 suomalaiselle konepajalle ja tavoitteena oli tunnistaa Case-esimerkin toimialan erityispiirteitä. Kvalitatiivisessa osassa tehtiin 13 haastattelua ja 3 fokus-ryhmää. Kvalitatiivisen osan tavoitteena oli selvittää eri toimijoiden tarpeita ja havaintoja nykyisistä teknologisista ratkaisuista. Kokonaisuudessaan tutkimuksessa kvalitatiivinen osuus sai enemmän painoarvoa, joten tutkimuksen luonne muistuttaa enemmän kvalitatiivista tutkimusta.
Tuloksina tässä diplomityössä esitellään syyt yliopistojen spin-off yritysten perustamiselle, sekä riskit, joita tutkija mahdollisesti kohtaa yrittäessään luoda menestyvän spin-off yrityksen. Riskejä pystytään hallitsemaan asiakastiedon keräämisellä. Empiirinen osuus esittää, miten asiakas- ja asiantuntijatietoa voidaan käyttää tunnistamaan parhaat toimenpiteet kannattavan liiketoiminnan luomiseksi yliopistossa kehitetystä teknologiasta. Asiakastietoon liittyvät toimenpiteet auttavat tutkijaa luomaan edellytykset menestyvän liiketoiminnan luonnissa.
The study follows participatory research philosophy and uses mixed method approach. In the empirical part, customer knowledge is collected from the potential customers of a technology developed in LUT’s mechanical engineering department. The empirical part contains two parts and the first one is quantitative internet survey, which aimed at recognizing the industry characteristics of the case technology. The survey was sent to 274 Finnish machine shops. The second part was qualitative in nature and included 13 in-depth interviews and three focus groups. The nature of the research was qualitative, as more emphasis was given on the qualitative aspects.
As a result, this thesis presents why university spin-offs are important and what risks a researcher might face when creating a spin-off. These risks can be mitigated by using customer and expert knowledge related to the risk categories. The empirical part of this thesis shows how customer knowledge can be used to find out what are the best actions to take to ensure the best market-product fit for the technology. This market-product fit leads to a successful future technology commercialization through a university spin-off.
Tutkimus noudattaa osallistavan tutkimuksen filosofista näkökulmaa ja siinä käytetään mixed method menetelmää. Empiirisessä osuudessa kerätään asiakastietoa yliopiston konetekniikan osaston kehittämän teknologian potentiaalisilta asiakkailta. Empiirinen osuus koostuu kvantitatiivisesta sekä kvalitatiivisesta osasta. Kvantitatiivisessa osassa toteutettiin internetkysely 274 suomalaiselle konepajalle ja tavoitteena oli tunnistaa Case-esimerkin toimialan erityispiirteitä. Kvalitatiivisessa osassa tehtiin 13 haastattelua ja 3 fokus-ryhmää. Kvalitatiivisen osan tavoitteena oli selvittää eri toimijoiden tarpeita ja havaintoja nykyisistä teknologisista ratkaisuista. Kokonaisuudessaan tutkimuksessa kvalitatiivinen osuus sai enemmän painoarvoa, joten tutkimuksen luonne muistuttaa enemmän kvalitatiivista tutkimusta.
Tuloksina tässä diplomityössä esitellään syyt yliopistojen spin-off yritysten perustamiselle, sekä riskit, joita tutkija mahdollisesti kohtaa yrittäessään luoda menestyvän spin-off yrityksen. Riskejä pystytään hallitsemaan asiakastiedon keräämisellä. Empiirinen osuus esittää, miten asiakas- ja asiantuntijatietoa voidaan käyttää tunnistamaan parhaat toimenpiteet kannattavan liiketoiminnan luomiseksi yliopistossa kehitetystä teknologiasta. Asiakastietoon liittyvät toimenpiteet auttavat tutkijaa luomaan edellytykset menestyvän liiketoiminnan luonnissa.