Arvonluonti verkostoja hyödyntäen pk-sektorin teknologiayrityksessä
Kivistö, Marjo (2016)
Diplomityö
Kivistö, Marjo
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016111128285
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016111128285
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella arvonluontia pk-sektorin teknologiayrityksessä verkostoja hyödyntäen. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat verkostoon kuuluvien yritysten käsitykset ja odotukset arvonluonnille, mitkä seikat vaikuttavat arvonluontiin, kenelle arvoa luodaan ja mitä arvoa luodaan. Tutkimus toteutettiin yksittäisenä tapaustutkimuksena ja tutkimuskohteena oli verkosto, joka toimii kärkiyritysvetoisesti ja tutkimus rajattiin koskemaan verkoston kolmea tiivistä yhteistyötä tekevää yritystä. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina, joista kerätty aineisto analysoitiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen.
Tutkimus osoitti, että yritykset odottavat saavansa verkoston avulla aikaiseksi ensisijaisesti kannattavaa liiketoimintaa ja tuottoja, mutta myös kustannustehokkuutta, kilpailuetuja sekä mahdollisuuden keskittyä omaan ydinosaamiseensa. Omaa puuttuvaa osaamista yritykset täydentävät verkostokumppaneiden avulla. Luottamuksella ja sitoutumisella on tärkeä rooli verkostoyhteistyössä ja yhteiset pelisäännöt, yhteinen päämäärä ja toimintamalli lisäävät luottamuksen ja sitoutumisen kehittymistä sekä verkostoyhteistyön sujuvuutta ja sitä kautta edistävät mahdollisuuksia kyvykkäämpään ja tehokkaampaan arvonluontiin. Tutkimus osoitti, että arvoa tuotetaan ja palautetaan verkostossa eri osapuolille. Tuotettu ja palautettu arvo ovat tuottoja, aineettomia hyötyjä, jotka näkyvät mm. asiakasuskollisuutena tai tietona esimerkiksi asiakaspalautteen muodossa.
Kärkiyrityksen verkostotoiminnan kehittämisen apuvälineeksi rakennettiin toimintamalli, jonka tarkoituksena on ensimmäisessä vaiheessa parantaa verkoston toimintaa tarjousprosessin aikana. Jatkossa myös muihin prosesseihin tulee kiinnittää huomiota ja hyödyntää teollisen internetin suomia mahdollisuuksia. Verkostossa kärkiyrityksen tehtävänä on huolehtia verkostoyhteistyön rakentamisesta, toimintamallin kehittämisestä The aim of this study was to investigate value creation utilizing networks in the SME sector technology enterprises. The investigation obtained information about the expectations and perceptions of the enterprises in the investigated network. Additionally, the investigation studied what factors contribute to value creation, to whom value is created and what kind of value is created. The study was conducted using a single case study in three closely involved companies in the network which functions according to hub firm model. The empirical study of the research was carried out as semi-structured interviews and the collected data was analysed using qualitative research methods.
The survey showed that companies expected the network to provide primarily a more profitable business environment and better income but also improved cost-efficiency, competitive advantages, as well as the ability to focus on their own core competencies. The companies complemented their own lack of know-how using a network of partners. Mutual trust and commitment to common goals is essential when operating in network. Common rules, common goals as well as common operating model increase the development of mutual trust and commitment contributing increased ability of the companies in network and thus a more efficient value creation for all partners involved. The investigation showed that the value is produced as well as returned to the parties concerned. Produced and the returned values are income, intangible benefits, which is displayed in the customer loyalty or information in the form of customer feedback.
In the first phase a tool for development of processes of hub-enterprises network was created. The main purpose of this tool is to improve the activities of the network during the bidding process. In the future, also other processes will be developed, especially taking advantage and exploiting the industrial Internet’s opportunities. Network hub company's mission is to take care of the network construction, development and commitment of partners for the common rules and goals.
Tutkimus osoitti, että yritykset odottavat saavansa verkoston avulla aikaiseksi ensisijaisesti kannattavaa liiketoimintaa ja tuottoja, mutta myös kustannustehokkuutta, kilpailuetuja sekä mahdollisuuden keskittyä omaan ydinosaamiseensa. Omaa puuttuvaa osaamista yritykset täydentävät verkostokumppaneiden avulla. Luottamuksella ja sitoutumisella on tärkeä rooli verkostoyhteistyössä ja yhteiset pelisäännöt, yhteinen päämäärä ja toimintamalli lisäävät luottamuksen ja sitoutumisen kehittymistä sekä verkostoyhteistyön sujuvuutta ja sitä kautta edistävät mahdollisuuksia kyvykkäämpään ja tehokkaampaan arvonluontiin. Tutkimus osoitti, että arvoa tuotetaan ja palautetaan verkostossa eri osapuolille. Tuotettu ja palautettu arvo ovat tuottoja, aineettomia hyötyjä, jotka näkyvät mm. asiakasuskollisuutena tai tietona esimerkiksi asiakaspalautteen muodossa.
Kärkiyrityksen verkostotoiminnan kehittämisen apuvälineeksi rakennettiin toimintamalli, jonka tarkoituksena on ensimmäisessä vaiheessa parantaa verkoston toimintaa tarjousprosessin aikana. Jatkossa myös muihin prosesseihin tulee kiinnittää huomiota ja hyödyntää teollisen internetin suomia mahdollisuuksia. Verkostossa kärkiyrityksen tehtävänä on huolehtia verkostoyhteistyön rakentamisesta, toimintamallin kehittämisestä
The survey showed that companies expected the network to provide primarily a more profitable business environment and better income but also improved cost-efficiency, competitive advantages, as well as the ability to focus on their own core competencies. The companies complemented their own lack of know-how using a network of partners. Mutual trust and commitment to common goals is essential when operating in network. Common rules, common goals as well as common operating model increase the development of mutual trust and commitment contributing increased ability of the companies in network and thus a more efficient value creation for all partners involved. The investigation showed that the value is produced as well as returned to the parties concerned. Produced and the returned values are income, intangible benefits, which is displayed in the customer loyalty or information in the form of customer feedback.
In the first phase a tool for development of processes of hub-enterprises network was created. The main purpose of this tool is to improve the activities of the network during the bidding process. In the future, also other processes will be developed, especially taking advantage and exploiting the industrial Internet’s opportunities. Network hub company's mission is to take care of the network construction, development and commitment of partners for the common rules and goals.