Vartiolentolaivueen operatiivisen toimen riskien analysointi
Rauvola, Antti (2016)
Rauvola, Antti
Sotataidon laitos
Operaatiotaito ja taktiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 5
2016
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090623577
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090623577
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on osa Rajavartiolaitoksen lentoturvallisuuden kehittämistyötä. Tutkimuksen aihe on noussut esille tarpeesta selvittää lentotoiminnan poikkeamaraportointiin liittyviä syitä ja seurauksia sekä ongelmia ja kehittää näiden pohjalta lentotoiminnan riskianalyysiä. Tutkimuksen pääongelmana on selvittää, mitä mallia käyttäen voidaan tehdä riskianalyysi niin, että ammattistandardien ja viranomaisten vaatimukset täyttyvät ja luodaan lisäarvoa organisaation lentoturvallisuudelle. Tutkimustulosten perusteella voidaan harkita jatkotutkimuksia tai mahdollisia toimeenpanoja riskianalyysityökalun käyttöön saattamiseksi Vartiolentolaivueen operatiivisen lentotoiminnan tueksi. Tutkimus sijoittuu tieteellisessä tutkimuskentässä Rajavartiolaitoksen tilannekuva- ja riskianalyysitoiminnanalaan, joka on ollut keskeistä Rajavartiolaitoksen strategisessa kehittämisessä viimeisten vuosien aikana. Tutkimuksessa riskienhallinnan kokonaisuuden kehittämistä lähestytään kartoittavan, käsiteanalyyttisen, toiminta-analyyttisen sekä konstruktiivisen tutkimusotteen kautta. Perinteinen riskienhallinnan käsitteistö ja ulottuvuudet saavat osittain uutta merkitystä, kun asiaa tutkitaan Vartiolentolaivueen operatiivisen toimen näkökulmasta. Tutkimuksessa käytetty lähdeaineisto koostuu aihetta käsittelevistä tai sitä sivuavista teoksista, asiakirjoista ja julkaisuista. Tutkimusaineistoa on lisäksi täydennetty osallistuvalla havainnoinnilla ja haastatteluilla Helsingin ja Turun tukikohdissa vuosien 2010-2015 aikana.
Tutkimuksessa havaittiin, että Vartiolentolaivueella ei ole ollut käytössä TURVA raportointijärjestelmän lisäksi muuta riskienhallintaan perustuvaa tietokantaa ennen tätä tutkimusta. Analyysien suorittaminen on ollut vähäistä perustuen lähinnä satunnaisiin ORM-analyyseihin. Lentoturvallisuustoiminta on ollut reaktiivista ja järjestelmällinen toiminta on ollut puutteellista. Tutkimuksen tulosten perusteella SMM:n käyttöönotto on osittain vastannut viranomaisen asettamiin vaatimuksiin riskienhallintajärjestelmän luomisesta organisaatiolle. Riskienhallinnan käsitteen alle kuuluva riskianalyysi hakee kuitenkin vielä jalansijaa Vartiolentolaivueessa. Tutkimuksessa nousi esille muun muassa henkilöstön riskienhallintakoulutuksen puutteellisuus ja kokemukseen perustuva toiminta, jotka jo sinällään ohjaavat vahvasti organisaation riskianalyysikäyttäytymistä. Tutkimuksen keskeisempänä tuotoksena voidaan pitää Vartiolentolaivueen SMS-projektin tueksi tuotettua tietoa, riskienhallintaan perustuvan tietokannan luomista operatiiviseen toimintaan sekä riskianalyysityökalujen soveltuvuuden kartoittamista osaksi jokapäiväistä lentoturvallisuustyötä. Käyttökelpoisimmat menetelmät ilmailun operatiivisen toiminnan analysoimiseksi ovat tutkimuksen mukaan ORM, ERC, FTA, FMEA, HAZOP, SHELL ja SIRA.
Tutkimuksessa havaittiin, että Vartiolentolaivueella ei ole ollut käytössä TURVA raportointijärjestelmän lisäksi muuta riskienhallintaan perustuvaa tietokantaa ennen tätä tutkimusta. Analyysien suorittaminen on ollut vähäistä perustuen lähinnä satunnaisiin ORM-analyyseihin. Lentoturvallisuustoiminta on ollut reaktiivista ja järjestelmällinen toiminta on ollut puutteellista. Tutkimuksen tulosten perusteella SMM:n käyttöönotto on osittain vastannut viranomaisen asettamiin vaatimuksiin riskienhallintajärjestelmän luomisesta organisaatiolle. Riskienhallinnan käsitteen alle kuuluva riskianalyysi hakee kuitenkin vielä jalansijaa Vartiolentolaivueessa. Tutkimuksessa nousi esille muun muassa henkilöstön riskienhallintakoulutuksen puutteellisuus ja kokemukseen perustuva toiminta, jotka jo sinällään ohjaavat vahvasti organisaation riskianalyysikäyttäytymistä. Tutkimuksen keskeisempänä tuotoksena voidaan pitää Vartiolentolaivueen SMS-projektin tueksi tuotettua tietoa, riskienhallintaan perustuvan tietokannan luomista operatiiviseen toimintaan sekä riskianalyysityökalujen soveltuvuuden kartoittamista osaksi jokapäiväistä lentoturvallisuustyötä. Käyttökelpoisimmat menetelmät ilmailun operatiivisen toiminnan analysoimiseksi ovat tutkimuksen mukaan ORM, ERC, FTA, FMEA, HAZOP, SHELL ja SIRA.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]