Corporate green image communication through public disclosures and social media
Pöyhönen, Jouni (2016)
Diplomityö
Pöyhönen, Jouni
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051712416
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016051712416
Tiivistelmä
Today, companies need to mind the environment in all their actions. Policies, regulations and growing pressure from environmentally conscious public are driving corporations to invest increasingly in their green images. Communication plays a key role in forming and maintaining that image.
This thesis explores how six selected companies communicate about their environmental efforts and activities, and its linkage to their green images, in annual and sustainability reports and in Facebook. The companies come from the U.S. and Europe and operate in three different industries: ICT, oil and gas, and aerospace & defense. Qualitative and quantitative content analyses are conducted to examine 36 reports and 121 Facebook messages, collected from the period of 2010-2014, and from 2005 for comparison.
The results show that although the quality and quantity of environmental disclosure is increasing, there is still room for improvement. Overall, disclosure in the ICT sector is on the highest level. The European companies disclose more and on average have stronger green images than the American ones. Emissions and ways to reduce them is by far the most covered topic in both continents and in all three industry sectors. The messages in Facebook are closer to advertising, and overall the platform is utilized surprisingly little. Nykypäivänä yritysten on huomioitava ympäristö kaikessa tekemisessään. Linjaukset, säännökset ja ympäristötietoisen yleisön paine ajavat yrityksiä panostamaan enenevissä määrin vihreisiin imagoihinsa. Viestintä on avainasemassa tämän imagon rakentamisessa ja ylläpitämisessä.
Tämä diplomityö tutkii kuuden valikoidun yrityksen viestintää ympäristöön liittyvissä asioissa vuosikertomuksissa, kestävän kehityksen raporteissa ja Facebookissa, sekä viestinnän yhteyttä yritysten vihreisiin imagoihin. Yritykset tulevat Yhdysvalloista ja Euroopasta kolmelta eri teollisuudenalalta, jotka ovat ICT, öljy- ja kaasuteollisuus sekä ilmailu- ja aseteollisuus. Laadullisella ja määrällisellä sisällönanalyysillä tutkittiin 36 raporttia ja 121 Facebook-viestiä vuosilta 2010-2014, sekä vertailukohtana vuodelta 2005.
Tulokset osoittavat, että ympäristöllisen tiedottamisen laatu ja määrä kasvaa, mutta parannettavaa on silti. ICT-yritysten tiedottaminen on kokonaisuudessaan parhaalla tasolla. Eurooppalaiset yritykset tiedottavat yhdysvaltalaisia enemmän, ja niiden vihreät imagot ovat keskimäärin parempia. Päästöt ja niiden vähentäminen on viestityin aihepiiri molemmissa maanosissa sekä kaikilla kolmella teollisuudenalalla. Facebookin käyttö on yllättävän vähäistä, ja viestit siellä ovat lähempänä mainontaa.
This thesis explores how six selected companies communicate about their environmental efforts and activities, and its linkage to their green images, in annual and sustainability reports and in Facebook. The companies come from the U.S. and Europe and operate in three different industries: ICT, oil and gas, and aerospace & defense. Qualitative and quantitative content analyses are conducted to examine 36 reports and 121 Facebook messages, collected from the period of 2010-2014, and from 2005 for comparison.
The results show that although the quality and quantity of environmental disclosure is increasing, there is still room for improvement. Overall, disclosure in the ICT sector is on the highest level. The European companies disclose more and on average have stronger green images than the American ones. Emissions and ways to reduce them is by far the most covered topic in both continents and in all three industry sectors. The messages in Facebook are closer to advertising, and overall the platform is utilized surprisingly little.
Tämä diplomityö tutkii kuuden valikoidun yrityksen viestintää ympäristöön liittyvissä asioissa vuosikertomuksissa, kestävän kehityksen raporteissa ja Facebookissa, sekä viestinnän yhteyttä yritysten vihreisiin imagoihin. Yritykset tulevat Yhdysvalloista ja Euroopasta kolmelta eri teollisuudenalalta, jotka ovat ICT, öljy- ja kaasuteollisuus sekä ilmailu- ja aseteollisuus. Laadullisella ja määrällisellä sisällönanalyysillä tutkittiin 36 raporttia ja 121 Facebook-viestiä vuosilta 2010-2014, sekä vertailukohtana vuodelta 2005.
Tulokset osoittavat, että ympäristöllisen tiedottamisen laatu ja määrä kasvaa, mutta parannettavaa on silti. ICT-yritysten tiedottaminen on kokonaisuudessaan parhaalla tasolla. Eurooppalaiset yritykset tiedottavat yhdysvaltalaisia enemmän, ja niiden vihreät imagot ovat keskimäärin parempia. Päästöt ja niiden vähentäminen on viestityin aihepiiri molemmissa maanosissa sekä kaikilla kolmella teollisuudenalalla. Facebookin käyttö on yllättävän vähäistä, ja viestit siellä ovat lähempänä mainontaa.