B2B-yritysten maineenhallinnan käytänteet sosiaalisessa mediassa
Karjunen, Suvi (2015)
Pro gradu -tutkielma
Karjunen, Suvi
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120823099
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015120823099
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin neljän suomalaisen pörssilistatun kansainvälisesti toimivan B2B-yrityksen maineenhallintaa sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miksi, mistä lähtökohdista ja miten suomalaiset B2B-yritykset hallitsevat mainettaan sosiaalisessa mediassa. Yritysten maineenhallinta rajattiin koskemaan yrityksen ulkoisen viestinnän keinoja, joilla yritykset pyrkivät vaikuttamaan maineeseensa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, vertailevana tapaustutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla tapausyritysten viestinnän johto- ja asiantuntijatehtävissä työskenteleviltä henkilöiltä.
Tutkimus osoitti, että hyvä maine on yrityksille tärkeää aineetonta pääomaa ja sitä voi ja tulee johtaa sekä hallita sosiaalisessa mediassa. B2B-yritykset hallitsevat mainettaan sosiaalisessa mediassa monitoroimalla sosiaalisen media keskusteluja tavoitteenaan suojella yritystä mainekriiseiltä ja tuottamalla tavoitemainekuvansa mukaista sisältöä rakentaakseen itsestään kuvaa vastuullisena ja innovatiivisena yrityksenä sekä hyvänä kumppanina. B2B-yritysten maineenhallinnan käytänteiksi tutkimuksessa tunnistettiin sosiaalisen median monitorointi, keskusteleminen ja sisällöntuotanto, mittaaminen, kriisinhallinta sekä yhteistyönhallinta. This study examined how four Finnish listed companies that operate in an international environment manage their reputation in social media. The aim of this study was to clarify why, in which premises and how Finnish business-to-business companies manage their reputation in social media. Reputation management of the selected case companies were limited to external communication practices, through which the case companies seek to influence their reputation.
The study was conducted as a qualitative and comparative case study. The empirical part of the study was executed through semi-structured interviews with communication directors and experts of the case companies.
The study indicated that good reputation is an important part of intellectual capital of the company that companies can and must lead and manage in social media. Business-to-business companies manage their reputation in social media by monitoring social media conversations with the aim of protecting company’s reputation in crises situations and by producing social media content that is in line with the reputation image that company wants to have. This usually means that company tries to develop and maintain a picture of a responsible and innovative company that is also a good partner. This study indicated that business-to-business companies are using the following reputation management practices; monitoring, discussing, content creation, measuring, crisis management and management of co-operation.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, vertailevana tapaustutkimuksena. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla tapausyritysten viestinnän johto- ja asiantuntijatehtävissä työskenteleviltä henkilöiltä.
Tutkimus osoitti, että hyvä maine on yrityksille tärkeää aineetonta pääomaa ja sitä voi ja tulee johtaa sekä hallita sosiaalisessa mediassa. B2B-yritykset hallitsevat mainettaan sosiaalisessa mediassa monitoroimalla sosiaalisen media keskusteluja tavoitteenaan suojella yritystä mainekriiseiltä ja tuottamalla tavoitemainekuvansa mukaista sisältöä rakentaakseen itsestään kuvaa vastuullisena ja innovatiivisena yrityksenä sekä hyvänä kumppanina. B2B-yritysten maineenhallinnan käytänteiksi tutkimuksessa tunnistettiin sosiaalisen median monitorointi, keskusteleminen ja sisällöntuotanto, mittaaminen, kriisinhallinta sekä yhteistyönhallinta.
The study was conducted as a qualitative and comparative case study. The empirical part of the study was executed through semi-structured interviews with communication directors and experts of the case companies.
The study indicated that good reputation is an important part of intellectual capital of the company that companies can and must lead and manage in social media. Business-to-business companies manage their reputation in social media by monitoring social media conversations with the aim of protecting company’s reputation in crises situations and by producing social media content that is in line with the reputation image that company wants to have. This usually means that company tries to develop and maintain a picture of a responsible and innovative company that is also a good partner. This study indicated that business-to-business companies are using the following reputation management practices; monitoring, discussing, content creation, measuring, crisis management and management of co-operation.