Organisatorinen oppiminen ja sen merkitys opetuksen laadulle Lahden diakonian instituutissa
Vasama, Anni (2014)
Pro gradu -tutkielma
Vasama, Anni
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014052225969
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014052225969
Tiivistelmä
Organisatorista oppimista tapahtuu kaikissa organisaatioissa. Muuttuvassa toimintaympäristössä ja kovenevassa kilpailussa sellaiset organisaatiot pärjäävät parhaiten, jotka pystyvät oppimaan ja kehittämään toimintaa muita nopeammin. Tämän työn tavoitteena on tunnistaa, miten ja millaista organisatorista oppimista Lahden diakonian instituutissa tapahtuu ja miten se vaikuttaa opetuksen laatuun. Laatua lähestytään kahdesta eri näkökulmasta. Näitä ovat opetusministeriön laatusuositukset ja rahoitukseen vaikuttavat mittarit sekä opettajien itse laadukkaalle työlle määrittelemät kriteerit.
Empiirinen osuus toteutetaan puolistrukturoiduin haastatteluin ja tutkimusmenetelmänä käytetään tapaustutkimusta. Haastateltavana on kuusi Lahden diakonian instituutin opettajaa.
Tutkimuksen mukaan Lahden diakonian instituutissa tapahtuu organisatorista oppimista, mutta se ei ole riittävää, systemaattista tai tavoitteellista. Suurimmat esteet ovat sille varattujen resurssien puuttuminen, opettajien työn itsenäinen luonne ja yhteistyön vähyys, kiire sekä päätösvallan puuttuminen. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että organisatorisella oppimisella voidaan vaikuttaa parantavasti myös opetuksen laatuun esimerkiksi uusien toimintamallien ja resurssien paremman kohdentamisen kautta. Organizational learning occurs in every organization. Organizations that are able learn and develop their operations faster than others succeed better in shifting operational environment and in a shifting world. The goal of this thesis is to recognize how and what kind of organizational learning occurs in Lahti Diaconia Institute and how it affects the quality of teaching. Quality is approached from two different points of view. These are the quality recommendations and the meters concerning financing from the Department of Education and the criteria for quality work defined by the teachers themselves.
The empirical part is conducted with half-structured interviews and the methodology is a case study. The interviewees are six teachers from Lahti Diaconia Institute.
According to this study, organizational learning occurs in Lahti Diaconia Institute but it is not sufficient, systematic or goal-directed. The biggest hindrances for this are the absence of designated resources, the inde-pendent nature of the teachers’ work, scarcity of co-operation, haste and the lack of decision making power.
However, this study shows that organizational learning can positively af-fect also the quality of teaching, for example, through new procedures and better targeting of resources.
Empiirinen osuus toteutetaan puolistrukturoiduin haastatteluin ja tutkimusmenetelmänä käytetään tapaustutkimusta. Haastateltavana on kuusi Lahden diakonian instituutin opettajaa.
Tutkimuksen mukaan Lahden diakonian instituutissa tapahtuu organisatorista oppimista, mutta se ei ole riittävää, systemaattista tai tavoitteellista. Suurimmat esteet ovat sille varattujen resurssien puuttuminen, opettajien työn itsenäinen luonne ja yhteistyön vähyys, kiire sekä päätösvallan puuttuminen. Tutkimus kuitenkin osoittaa, että organisatorisella oppimisella voidaan vaikuttaa parantavasti myös opetuksen laatuun esimerkiksi uusien toimintamallien ja resurssien paremman kohdentamisen kautta.
The empirical part is conducted with half-structured interviews and the methodology is a case study. The interviewees are six teachers from Lahti Diaconia Institute.
According to this study, organizational learning occurs in Lahti Diaconia Institute but it is not sufficient, systematic or goal-directed. The biggest hindrances for this are the absence of designated resources, the inde-pendent nature of the teachers’ work, scarcity of co-operation, haste and the lack of decision making power.
However, this study shows that organizational learning can positively af-fect also the quality of teaching, for example, through new procedures and better targeting of resources.