Tuotelaadunhallintamallin kehittäminen taajuusmuuttajien varaosaliiketoiminnassa
Svensk, Timo (2013)
Diplomityö
Svensk, Timo
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201310316954
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201310316954
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut arvioida ja kehittää tuotelaadunhallintamalli taajuusmuuttajien elinkaaripalveluja tarjoavassa ABB Oy, Drives, Drives Service liiketoimintayksikössä. ABB:n valmistamat taajuusmuuttajat säätävät asiakkaiden prosesseja ympäri maailman useissa erityyppisissä sovelluksissa. Vanhimmat varaosatuen piirissä olevat asennukset ovat 1980-luvulta.
Aluksi työssä tarkastellaan niitä elementtejä, joista laatu muodostuu eli kokemusperäisiä elementtejä sekä kvantitatiivisia attribuutteja. Yhteistä molemmille on, että niitä voidaan aktiivisesti monitoroida ja hallita. Laadun hallitsemiseksi verkostoituneessa toimintaympäristössä tarvitaan ymmärrystä liiketoimintaverkostoista ja erilaisien komponenttitoimittajien ja jakeluverkostojen markkinakentästä. Laatua ja liiketoimintaverkostoja käsittelevien osuuksien jälkeen pureudutaan kunnossapitoon ja sen lainalaisuuksiin.
Lopuksi muodostetaan varaosaliiketoimintaa tukeva tuotelaadunhallintamalli, joka pyrkii peilaamaan erilaisien viitekehysten avulla tarkoituksen mukaista toimintamallia varaosatoimitusten tuotelaadun vaalimiseksi. This thesis is to evaluate and develop a model to manage spare part product quality. The thesis is crafted for ABB Oy Drives, Drives service which provides life cycle services to ABB manufactured frequency converters. ABB has supplied frequency converters all around the world with wide range of applications. Oldest still supported units are back from 80’s.
First, this study examines the elements of which the quality is made. Category consists of the empirical elements, as well as the quantitative attributes. Common to both is that they can be actively monitored and managed. Quality control in a networked environment requires understanding of business networks and on various types of component suppliers and distribution networks in the market field. Theoretical part end up whit overview of maintenance business in general and has a look to frequency converters as well.
Finally, a product quality management model is sketched. The model tends to mirror the various types of frameworks through an operational model of the supply of spare parts in order to respect the quality of the product.
Aluksi työssä tarkastellaan niitä elementtejä, joista laatu muodostuu eli kokemusperäisiä elementtejä sekä kvantitatiivisia attribuutteja. Yhteistä molemmille on, että niitä voidaan aktiivisesti monitoroida ja hallita. Laadun hallitsemiseksi verkostoituneessa toimintaympäristössä tarvitaan ymmärrystä liiketoimintaverkostoista ja erilaisien komponenttitoimittajien ja jakeluverkostojen markkinakentästä. Laatua ja liiketoimintaverkostoja käsittelevien osuuksien jälkeen pureudutaan kunnossapitoon ja sen lainalaisuuksiin.
Lopuksi muodostetaan varaosaliiketoimintaa tukeva tuotelaadunhallintamalli, joka pyrkii peilaamaan erilaisien viitekehysten avulla tarkoituksen mukaista toimintamallia varaosatoimitusten tuotelaadun vaalimiseksi.
First, this study examines the elements of which the quality is made. Category consists of the empirical elements, as well as the quantitative attributes. Common to both is that they can be actively monitored and managed. Quality control in a networked environment requires understanding of business networks and on various types of component suppliers and distribution networks in the market field. Theoretical part end up whit overview of maintenance business in general and has a look to frequency converters as well.
Finally, a product quality management model is sketched. The model tends to mirror the various types of frameworks through an operational model of the supply of spare parts in order to respect the quality of the product.