Näkökulmia sotatekniikan pedagogiikkaan : kohteena ilmavoimien johtamisjärjestelmälinja
Rentola, Hannu (2006-02)
Rentola, Hannu
Sotatekniikan laitos
Sotatekniikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
89. kadettikurssi
Maanpuolustuskorkeakoulu
02 / 2006
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309236038
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309236038
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan sotatekniikan pedagogiikkaa ilmavoimien
johtamisjärjestelmälinjalla. Tutkielman mukaan sotatekniikan pedagogiikassa haasteena on
opettaa erilaisia tekniikan osa-alueita poikkitieteellisesti siten, että myös sotataidon,
sotilasjohtamisen ja sotilaspedagogiikan keskinäiset vaikutukset huomioon otetuiksi.
Toiminnan pyrkimyksenä tulee olla sotataidon kehittäminen. Työn tarkoituksena on tarjota
yksi didaktiikkaa tukeva näkökulma sotatekniikan opetuksen suunnitteluun. Tutkielman
lähtökohtana on konstruktivistinen oppimiskäsitys, jossa opiskelija ottaa itse vastuuta
omasta oppimisprosessistaan ja hyödyntää aiempaa tietopääomaansa mahdollisimman
paljon. Tällöin korostuvat opiskelijan kyky reflektoida omaa oppimistaan sekä ohjaajan
valmiudet ohjata sotatekniikan oppimisprosessia.
Tutkielma tarkastelee teoreettisen kirjallisuustutkimuksen, pedagogisen asiantuntijuuden ja
aiemman tutkimuksen kyselytuloksia analysoimalla opetuksen nykytilaa ja suuntaviivoja
ilmavoimissa. Kirjallisuustutkimuksen avulla esitetään teoriaperusteita nykyaikaiselle
käsitykselle tekniikan pedagogiikasta. Tutkielmassa tarkastellaan ilmavoimien
upseerikoulutuksen johtamisjärjestelmälinjan sotateknistä toimintaympäristöä, arvioidaan
opiskelijoiden valmiuksia sekä hahmotetaan hyväksi havaittuja käytänteitä dokumentoiden
niitä kirjalliseen muotoon. Tutkielma tarjoaa yhden näkökulman opetustyön ja
kouluttamisen suunnitteluun teoreettisen opinpöydän ja pedagogisen suunnittelumallin
kautta. Teoreettista opinpöydän mallia on evaluoitu alustavasti verkkoympäristössä
tutkielman yhteydessä, jonka alustavia arvioita ja jatkokehitysajatuksia tutkielma tuo esille.
johtamisjärjestelmälinjalla. Tutkielman mukaan sotatekniikan pedagogiikassa haasteena on
opettaa erilaisia tekniikan osa-alueita poikkitieteellisesti siten, että myös sotataidon,
sotilasjohtamisen ja sotilaspedagogiikan keskinäiset vaikutukset huomioon otetuiksi.
Toiminnan pyrkimyksenä tulee olla sotataidon kehittäminen. Työn tarkoituksena on tarjota
yksi didaktiikkaa tukeva näkökulma sotatekniikan opetuksen suunnitteluun. Tutkielman
lähtökohtana on konstruktivistinen oppimiskäsitys, jossa opiskelija ottaa itse vastuuta
omasta oppimisprosessistaan ja hyödyntää aiempaa tietopääomaansa mahdollisimman
paljon. Tällöin korostuvat opiskelijan kyky reflektoida omaa oppimistaan sekä ohjaajan
valmiudet ohjata sotatekniikan oppimisprosessia.
Tutkielma tarkastelee teoreettisen kirjallisuustutkimuksen, pedagogisen asiantuntijuuden ja
aiemman tutkimuksen kyselytuloksia analysoimalla opetuksen nykytilaa ja suuntaviivoja
ilmavoimissa. Kirjallisuustutkimuksen avulla esitetään teoriaperusteita nykyaikaiselle
käsitykselle tekniikan pedagogiikasta. Tutkielmassa tarkastellaan ilmavoimien
upseerikoulutuksen johtamisjärjestelmälinjan sotateknistä toimintaympäristöä, arvioidaan
opiskelijoiden valmiuksia sekä hahmotetaan hyväksi havaittuja käytänteitä dokumentoiden
niitä kirjalliseen muotoon. Tutkielma tarjoaa yhden näkökulman opetustyön ja
kouluttamisen suunnitteluun teoreettisen opinpöydän ja pedagogisen suunnittelumallin
kautta. Teoreettista opinpöydän mallia on evaluoitu alustavasti verkkoympäristössä
tutkielman yhteydessä, jonka alustavia arvioita ja jatkokehitysajatuksia tutkielma tuo esille.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]