Ulkoasiainhallinnon turvallisuuskoulutusjärjestelmän luominen
Kaartoaho, Sari (2007)
Kaartoaho, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200712201519
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe200712201519
Tiivistelmä
Koulutus on yksi tärkeä toimenpide turvallisuustietämystä parannettaessa. Koulutuksen tulisi kuitenkin olla systemaattista, että tietämystasoa voitaisiin pitää hyväksyttävällä tasolla. Tällä hetkellä varsinaista turvallisuuskoulutusta ulkoasianhallinnossa on vähän, ja turvallisuusasioita käydään läpi lähinnä muiden koulutuksien yhteydessä. Ulkoministeriön turvallisuusyksikkö on tullut siihen tulokseen, että heille tarvitaan myös turvallisuuskoulutusta varten oma koulutusjärjestelmä, jonka avulla koulutus on mahdollista pitää systemaattisena.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Ulkoasianhallintoon turvallisuuskoulutusjärjestelmän runko. Vaatii vielä paljon lisätyötä, että koulutus voi järjestelmän mukaan alkaa. Tarkoitukseni ei ollut ottaa kantaa koulutuksen sisältöön, vaan puhtaasti luoda hahmotelmaa järjestelmästä, jonka avulla koulutus pysyy systemaattisena, ja jota on helpompi tulevaisuudessa uusien haasteiden edessä lähteä kehittämään. Minun työni on yksi osa isompaa kokonaisuutta.
Työni alkoi kirjallisuuskatsauksella ja teoriapohjan luomisella, jonka jälkeen suoritin benchmarkauksen kolmeen (3) organisaatioon. Lopuksi suunnittelin itse koulutusjärjestelmän prosessikaavion teorian ja haastattelujen tulosten avulla.
Työn tilaajan palautteen mukaan järjestelmän runko on onnistunut. Ajan mittaan järjestelmä muovautuu organisaation näköiseksi, tulee hienojakoisemmaksi ja selkenee. Luomani järjestelmä on ensimmäisen asteen hahmotelma, josta järjestelmää on hyvä lähteä kehittämään eteenpäin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Ulkoasianhallintoon turvallisuuskoulutusjärjestelmän runko. Vaatii vielä paljon lisätyötä, että koulutus voi järjestelmän mukaan alkaa. Tarkoitukseni ei ollut ottaa kantaa koulutuksen sisältöön, vaan puhtaasti luoda hahmotelmaa järjestelmästä, jonka avulla koulutus pysyy systemaattisena, ja jota on helpompi tulevaisuudessa uusien haasteiden edessä lähteä kehittämään. Minun työni on yksi osa isompaa kokonaisuutta.
Työni alkoi kirjallisuuskatsauksella ja teoriapohjan luomisella, jonka jälkeen suoritin benchmarkauksen kolmeen (3) organisaatioon. Lopuksi suunnittelin itse koulutusjärjestelmän prosessikaavion teorian ja haastattelujen tulosten avulla.
Työn tilaajan palautteen mukaan järjestelmän runko on onnistunut. Ajan mittaan järjestelmä muovautuu organisaation näköiseksi, tulee hienojakoisemmaksi ja selkenee. Luomani järjestelmä on ensimmäisen asteen hahmotelma, josta järjestelmää on hyvä lähteä kehittämään eteenpäin.