Marketing strategy for a GSM phone service. Target market, St. Petersburg Russia. Case MegaFon
Ängeslevä, Jari Petri (2005)
Pro gradu -tutkielma
Ängeslevä, Jari Petri
2005
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20051364
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20051364
Tiivistelmä
Tämä pro gradu tutkielma esittää markkinointistrategian digitaaliselle
matkapuhelinpalvelulle penetroiduttaessa uusille markkinoille. MegaFon on
uuden sukupolven mobiilioperaattori, jolla on lukuisia teknlogiaan perustuvia
etuisuuksia puolellaan. Markkinointistrategian perusteena asiakkaat on
määritelty, paikallistettu ja analysoitu. Tämän lisäksi, palvelun positiointi,
hinnoittelu- ja jakelukanavavaihtoehdot on myöskin analysoitu ja määritelty.
Menestystekijöihin liittyvät kysymykset, myynnin jälkeiseen toimintaan
liittyvät asiat on myös tutkittu. Teoreettiset aspektit liittyvät pääsääntöisesti
uuden palvelun ja palveluiden lanseeramiseen (palvelu, palvelun
elinkaariajattelu), niiden markkinointistrategioihin lanseerausvaiheessa ja
markkinointikanavien päättämiseen. Tutkimuksessa on selitetty MegaFonin
ennustamis- ja lähestymistavat, joilla on valotettu todellista
markkinatilannetta. Tämän tutkielman informaatio on kerätty useista
lähteistä, kuten: yleistä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, sisäisiä raportteja ja
Megafonin materiaalia, yhteistyökumppaneiden aineistoa, Internettia ja
muuta saatavilla olevaa materiaalia. Tuloksena on määritelty päätöksenteon
avainkohdat ja osaltaan perinteiset lähestymistavat on kyseenalaistettu.
matkapuhelinpalvelulle penetroiduttaessa uusille markkinoille. MegaFon on
uuden sukupolven mobiilioperaattori, jolla on lukuisia teknlogiaan perustuvia
etuisuuksia puolellaan. Markkinointistrategian perusteena asiakkaat on
määritelty, paikallistettu ja analysoitu. Tämän lisäksi, palvelun positiointi,
hinnoittelu- ja jakelukanavavaihtoehdot on myöskin analysoitu ja määritelty.
Menestystekijöihin liittyvät kysymykset, myynnin jälkeiseen toimintaan
liittyvät asiat on myös tutkittu. Teoreettiset aspektit liittyvät pääsääntöisesti
uuden palvelun ja palveluiden lanseeramiseen (palvelu, palvelun
elinkaariajattelu), niiden markkinointistrategioihin lanseerausvaiheessa ja
markkinointikanavien päättämiseen. Tutkimuksessa on selitetty MegaFonin
ennustamis- ja lähestymistavat, joilla on valotettu todellista
markkinatilannetta. Tämän tutkielman informaatio on kerätty useista
lähteistä, kuten: yleistä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, sisäisiä raportteja ja
Megafonin materiaalia, yhteistyökumppaneiden aineistoa, Internettia ja
muuta saatavilla olevaa materiaalia. Tuloksena on määritelty päätöksenteon
avainkohdat ja osaltaan perinteiset lähestymistavat on kyseenalaistettu.