Rahapelien nettimainonnalle altistuminen ja rahapelihaittojen kokemisen yhteys
Savolainen, Iina; Oksanen, Atte; Roukka, Tomi (2024)
Savolainen, Iina
Oksanen, Atte
Roukka, Tomi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-288-4
Työpaperi : 2024_019
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-288-4
Työpaperi : 2024_019
Tiivistelmä
Rahapelihaittojen ehkäisy tarkoittaa toimenpiteitä, joilla ehkäistään rahapelaamisesta aiheutuvia haittoja. Mainonnan ja markkinoinnin rajoittaminen on yksi ennaltaehkäisyn keinoista. Haittoja voidaan ehkäistä haitallisesti pelaavien ja heidän läheistensä keskuudessa sekä ehkäistä pelaamisen haittoja erilaisille yhteisöille ja yhteiskunnalle laajemmin. Nykyiset markkinoinnin ja mainonnan periaatteet ovat seuraavat: markkinointi ei edistä sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja aiheuttavaa pelaamista markkinoinnilla ohjataan rahapelikysyntää lainmukaiseen rahapelitoimintaan markkinointia ei kohdisteta alaikäisiin markkinoinnissa ei kuvata runsasta pelaamista myönteisesti eikä pelaamattomuutta tai kohtuullista pelaamista kielteisesti. THL:n Tampereen yliopistolta tilaamassa selvityksessä selvitettiin mainonnalle altistumisen ja rahapelihaittojen kokemisen yhteyttä eri väestöryhmissä. Selvityksen ovat laatineet Iina Savolainen ja Atte Oksanen Tampereen yliopistolta.
Kokoelmat
- Kirjat [4222]