Innehållsmässiga specifikationer för nationellt enhetlig kundrespons : Arbetsgruppens arbete 2020-2021
Sainio, Salla; Lenkkeri, Kaisa (2022)
Sainio, Salla
Lenkkeri, Kaisa
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-005-7
Työpaperi : 2022_058
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-408-005-7
Julkaisun muut kieliversiot:
SuomeksiTyöpaperi : 2022_058
Tiivistelmä
THL har tillsammans med de framtida välfärdsområdena specificerat hur kundrespons ska samlas in om social- och hälsovårdstjänster på ett enhetligt sätt. Arbetet genomfördes i en arbetsgrupp 2020 2021. I det här arbetsdokumentet presenteras arbetsgruppens riktlinjer och rekommendationer för nationell kundrespons. I arbetsdokumentet beskrivs den nationella kundresponsens innehåll och struktur samt de uppgifter som ska kopplas till responsen. I arbetsdokumentet specificeras dessutom från vem man samlar in nationell kundrespons. Målet är att när välfärdsområdena tar i bruk specifikationerna ska information om kundernas nöjdhet med social- och hälsovårdstjänster samlas in på ett nationellt enhetligt sätt i alla välfärdsområden. Den enhetliga informationen gynnar kunderna, som har möjlighet att ge respons om social- och hälsovården på ett enhetligt sätt i hela landet, välfärdsområdena och tjänsteproducenterna, som får tillgång till tillförlitlig och jämförbar information som stöd för utveckling och styrning samt aktörer på nationell nivå, som får information som möjliggör utvärdering och styrning.
Kokoelmat
- Kirjat [4243]