Valtatie 18 välillä Alavus – Jyväskylä : Hankearviointi ja toimenpideselvitys
Miettinen, Tuomas; Mannola, Max; Aavajoki, Saara; Rissanen, Jarkko (2022-11)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Miettinen, Tuomas
Mannola, Max
Aavajoki, Saara
Rissanen, Jarkko
Keski-Suomen ELY-keskus
11 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-109-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-109-6
Tiivistelmä
Valtatie 18 on tärkeä valtakunnallinen poikittainen tieyhteys Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään. Sillä on poikittaisyhteytenä myös laajempaa kansallista ja kansainvälistä merkitystä, sillä se mahdollistaa liikenteen Länsi-Suomen satamien kautta Ruotsiin ja edelleen Norjaan. Poikittaisyhteys jatkuu Jyväskylästä Itä-Suomeen ja Venäjälle valtatienä 9. Valtatiellä 18 on merkittävä rooli myös seutujen sisäisessä työmatka-, asiointi- ja vapaa-ajanliikenteessä, jollaista on erityisesti Alavuden ja Tuurin sekä Petäjäveden ja Jyväskylän välillä.
Valtatien 18 suurimpana ongelmana suunnitteluosuudella Alavus – Jyväskylä on suoremman yhteyden puute Myllymäen ja Multian välillä, minkä vuoksi valtatie kiertää nykytilassa mäkistä, mutkaista ja kapeaa osuutta pitkin Väätäiskylän kautta. Suunnittelualueella on runsaasti maanteiden tasoliittymiä sekä yksityistieliittymiä, mikä aiheuttaa turvallisuus- ja sujuvuuspuutteita. Petäjäveden ja Jyväskylän välillä sekä Ähtärin taajamassa puutteelliset liittymäjärjestelyt heikentävät pääsuunnan sujuvuutta. Tuurin taajamassa valtatie ja Seinäjoki - Haapamäki -rata risteävät tasossa, ja Keskisen kyläkauppa kerää paljon asiointiliikennettä valtatien 18 kiertoliittymien kautta, jotka heikentävät pääsuunnan liikenteen sujuvuutta.
Tavoitetilan saavuttamiseksi tässä työssä muodostettiin 6 hankevaihtoehtoa, yhdistellen pitkiä oikaisuja Myllymäki – Multia ja Tuuri – Hakojärvi sekä kolmea eri tärkeysluokkaa pieniä parantamistoimenpiteitä. Näille vaihtoehdoille tehtiin vaikuttavuus- ja kannattavuuslaskelmat. Vaikuttavimmiksi osoittautuivat vaihtoehdot, jotka sisälsivät sekä pitkät oikaisut että I ja II luokan pieniä parantamistoimenpiteitä. Toisaalta taloudellisesti kannattavin vaihtoehto sisälsi vain jälkimmäisiä. Minkään hankevaihtoehdon hyöty-kustannussuhde ei noussut yli 1:n, johtuen siitä että näistä toimenpiteistä hyötyi vain melko pieni liikennesuorite. Oikaisujen arvioidaan tuovan suunnitteluosuudelle runsaasti siirtyvää liikennettä matka- ja kuljetusreittien lyhenemisen myötä, jolloin myös liikenteen kokonaispäästöt vähenevät. Toisaalta Jyväskylän päädyssä on suuria liikennemääriä, joiden piirissä tehdyt toimenpiteet olisivat helpommin taloudellisesti kannattavia.
Valtatien 18 suurimpana ongelmana suunnitteluosuudella Alavus – Jyväskylä on suoremman yhteyden puute Myllymäen ja Multian välillä, minkä vuoksi valtatie kiertää nykytilassa mäkistä, mutkaista ja kapeaa osuutta pitkin Väätäiskylän kautta. Suunnittelualueella on runsaasti maanteiden tasoliittymiä sekä yksityistieliittymiä, mikä aiheuttaa turvallisuus- ja sujuvuuspuutteita. Petäjäveden ja Jyväskylän välillä sekä Ähtärin taajamassa puutteelliset liittymäjärjestelyt heikentävät pääsuunnan sujuvuutta. Tuurin taajamassa valtatie ja Seinäjoki - Haapamäki -rata risteävät tasossa, ja Keskisen kyläkauppa kerää paljon asiointiliikennettä valtatien 18 kiertoliittymien kautta, jotka heikentävät pääsuunnan liikenteen sujuvuutta.
Tavoitetilan saavuttamiseksi tässä työssä muodostettiin 6 hankevaihtoehtoa, yhdistellen pitkiä oikaisuja Myllymäki – Multia ja Tuuri – Hakojärvi sekä kolmea eri tärkeysluokkaa pieniä parantamistoimenpiteitä. Näille vaihtoehdoille tehtiin vaikuttavuus- ja kannattavuuslaskelmat. Vaikuttavimmiksi osoittautuivat vaihtoehdot, jotka sisälsivät sekä pitkät oikaisut että I ja II luokan pieniä parantamistoimenpiteitä. Toisaalta taloudellisesti kannattavin vaihtoehto sisälsi vain jälkimmäisiä. Minkään hankevaihtoehdon hyöty-kustannussuhde ei noussut yli 1:n, johtuen siitä että näistä toimenpiteistä hyötyi vain melko pieni liikennesuorite. Oikaisujen arvioidaan tuovan suunnitteluosuudelle runsaasti siirtyvää liikennettä matka- ja kuljetusreittien lyhenemisen myötä, jolloin myös liikenteen kokonaispäästöt vähenevät. Toisaalta Jyväskylän päädyssä on suuria liikennemääriä, joiden piirissä tehdyt toimenpiteet olisivat helpommin taloudellisesti kannattavia.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]