Varareittisuunnitelma Keski-Suomen tieverkolle 2022 : Reittisuunnitelma
Keski-Luopa, Kari; Vihanti, Kaisuliina (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Keski-Luopa, Kari
Vihanti, Kaisuliina
Keski-Suomen ELY-keskus
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-108-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-398-108-9
Tiivistelmä
Tässä työssä on määritetty varareitit Keski-Suomen valtatielle Väyläviraston ”Varareittisuunnitelmien laadinta ja käyttö (Väyläviraston ohjeita 55/2020) -ohjeessa esitettyjen kriteerien mukaisesti. Varareittiverkostoa täydentävät rajoitetut varareitit, joille on mahdollista ohjata henkilöautoliikennettä, mutta jotka eivät sovellu raskaalle liikenteelle niillä olevan rajoitteen, kuten liian kapean päällysteleveyden takia. Työssä kuultiin Sisä-Suomen poliisilaitoksen ja Puolustusvoimien näkemyksiä varareittisuunnitelmaan liittyen. Ehdottomana edellytyksenä varareittisuunnitelman toimivuudelle pidettiin sen kykyä luotettavasti määritellä reitit, jotka palvelevat normaalia raskasta tieliikennettä kaikkina vuodenaikoina.
Mahdolliset leveys-, korkeus- ja painorajoiteukset potentiaalisilla varareiteillä selvitettiin rekisteritietojen sekä HCT-ajoneuvon mitoilla tehtyjen liittymien ajouratarkastelujen perusteella. Reittien määrittämisen jälkeen kartoitettiin tarve varareittiverkon laajentamiseen tehokkaasti kohdistetuilla tienpitotoimenpiteillä, ja laadittiin ehdotus varareiteiksi kehitettävistä tieosuuksista.
Varareitin käyttöönotosta tienkäyttäjille aiheutuviin turvallisuusriskeihin on varauduttu kartoittamalla varareiteillä sekä reittien ympäristössä sijaitsevat herkät kohteet, joita olivat ensisijaisesti perusopetuksen piiriin lukeutuvat koulut. Herkistä kohteista laadittiin riskikartoituskortit, joissa määritellään tarvittavat liikenteen ohjaukset toimenpiteet varareitin käyttöönoton yhteydessä. Toimenpiteillä varmistetaan koululaisten turvalliset koulumatkat liikennemäärän kasvaessa kiertotieksi osoitetulla tiellä poikkeuksellisen paljon. Lisäksi kartoitettiin Keski-Suomen valtateillä liikennöivät säännöllisen bussiliikenteen linjat sekä liikennöitsijät, jotka tarvitsevat tiedon liikenteen ohjaamisesta uudelle reitille valtatieltä.
Työn yhteydessä varareiteistä ja rajoitetuista varareiteistä on laadittu Väyläviraston ylläpitämään Velho -tietojärjestelmään vietävä rekisteriaineisto.
Mahdolliset leveys-, korkeus- ja painorajoiteukset potentiaalisilla varareiteillä selvitettiin rekisteritietojen sekä HCT-ajoneuvon mitoilla tehtyjen liittymien ajouratarkastelujen perusteella. Reittien määrittämisen jälkeen kartoitettiin tarve varareittiverkon laajentamiseen tehokkaasti kohdistetuilla tienpitotoimenpiteillä, ja laadittiin ehdotus varareiteiksi kehitettävistä tieosuuksista.
Varareitin käyttöönotosta tienkäyttäjille aiheutuviin turvallisuusriskeihin on varauduttu kartoittamalla varareiteillä sekä reittien ympäristössä sijaitsevat herkät kohteet, joita olivat ensisijaisesti perusopetuksen piiriin lukeutuvat koulut. Herkistä kohteista laadittiin riskikartoituskortit, joissa määritellään tarvittavat liikenteen ohjaukset toimenpiteet varareitin käyttöönoton yhteydessä. Toimenpiteillä varmistetaan koululaisten turvalliset koulumatkat liikennemäärän kasvaessa kiertotieksi osoitetulla tiellä poikkeuksellisen paljon. Lisäksi kartoitettiin Keski-Suomen valtateillä liikennöivät säännöllisen bussiliikenteen linjat sekä liikennöitsijät, jotka tarvitsevat tiedon liikenteen ohjaamisesta uudelle reitille valtatieltä.
Työn yhteydessä varareiteistä ja rajoitetuista varareiteistä on laadittu Väyläviraston ylläpitämään Velho -tietojärjestelmään vietävä rekisteriaineisto.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]