Kasvun paikkoja Nuoret media- ja tapahtuma-aloilla
Editoija
Salo, Antti-Veikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-362-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-362-6
Tiivistelmä
Media- ja tapahtuma-alat ovat toipumassa nopeasti koronan aiheuttamasta poikkeusajasta. Toimintarajoitusten ja massatyöttömyyden jälkeen aloille on muodostunut paikoin huutava työvoimapula. Sen ominaispiirre on, että työnantajat etsivät ensisijaisesti kokeneita ammattilaisia. Samanaikaisesti aloilla on kuitenkin työttömiä työnhakijoita, joiden osaaminen ei kohtaa työnantajien tarpeiden kanssa. Etenkin työuraansa vasta aloittaville ei ole tarjolla riittävästi heidän kokemukseensa ja osaamiseensa soveltuvia työtehtäviä.
Miten kasvattaa liiketoimintaa, jos osaavan työvoiman saatavuudesta ei ole varmuutta? Kuinka paljon uskaltaa investoida ja ottaa riskejä, kun toimintaympäristö on epävarma ja kuluttajien luottamus ja ostovoima ovat alhaalla? Onko uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja kouluttamiseen mahdollisuuksia? Onko toiminta kannattavaa lyhyellä tai pitkällä aikavälillä?
Miten uraansa aloittavat nuoret pääsevät tällaisessa ympäristössä kiinni työelämään? Tässä julkaisussa tarkastellaan nuorten kiinnittymistä media- ja tapahtuma-aloille niin alalla aloittavien nuorten, alan työnantajien kuin oppilaitostenkin näkökulmasta.
Miten kasvattaa liiketoimintaa, jos osaavan työvoiman saatavuudesta ei ole varmuutta? Kuinka paljon uskaltaa investoida ja ottaa riskejä, kun toimintaympäristö on epävarma ja kuluttajien luottamus ja ostovoima ovat alhaalla? Onko uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja kouluttamiseen mahdollisuuksia? Onko toiminta kannattavaa lyhyellä tai pitkällä aikavälillä?
Miten uraansa aloittavat nuoret pääsevät tällaisessa ympäristössä kiinni työelämään? Tässä julkaisussa tarkastellaan nuorten kiinnittymistä media- ja tapahtuma-aloille niin alalla aloittavien nuorten, alan työnantajien kuin oppilaitostenkin näkökulmasta.