Valtatien kehittäminen välillä Pulkkila-Haurukylä, Siikalatva, Liminka, Tyrnävä - Toimenpideselvitys
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
08 / 2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-922-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-922-9
Tiivistelmä
Valtatie 4 on valtakunnallinen tason I pääväylä, osa Eurooppa-tasoista TEN-T-ydinverkkoa ja se sisältyy Euroopan komission esitykseen TEN-T-ydinverkkokäytävän laajentamiseksi. Sen merkitys erityisesti valtakunnallisen tavaraliikenteen kannalta on suuri. Tässä toimenpi-deselvityksessä on määritetty pitkän aikavälin tavoitetilan toimenpiteet yhteensä noin 60 km pituiselle valtatiejaksolle, joka sijoittuu Siika-latvan, Limingan ja Tyrnävän kuntien alueelle.
Esitettyjen toimenpiteiden lähtökohtana on vuonna 2020 valmistunut selvitys ”Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki – Tornio/Haaparanta”. Siinä määritettiin koko välille pitkän aikavälin tavoitetila, joka vastaa TEN-T-ydinverkkokäytävän edellyttämää tasoa. Tavoitetilan saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä koko Pulkkila–Haurukylä-jaksolle, jossa liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta tulee parantaa ja nopeustasoa nostaa. Suurimmat palvelutasopuutteet ovat nykytilanteessa taajamien kohdalla, jossa nopeusrajoitusta on jouduttu alentamaan mm. puutteellisen tiegeometrian tai turvattomien liittymien vuoksi.
Valtatien 4 pitkän aikavälin toimenpiteiksi Pulkkila–Haurukylä-osuudelle esitetään yhteensä 10 ohituskaistaparia sekä 12 uutta eritasoliittymää, jotka korvaavat nykyiset tasoliittymät, sekä runsaasti uusia rinnakkaisteitä. Koko osuudelle rakennetaan ajosuunnat erottava keskikaide, ja nopeusrajoitus nostetaan 100 km/h:iin. Tavoiteltava nopeustaso edellyttää valtatielle useita linjausmuutoksia, joista merkittävimmät ovat Pulkkilan ja Rantsilan taajamien kohdilla. Temmeksen taajaman kohdalla on tarkasteltu valtatien linjaamista uuteen maastokäytävään taajamarakenteelle aiheutuvien haittojen vähentämiseksi.
Julkaisun saavutettvuus tarkistettu. Karttaliitteet eivät ole saavutettavia.
Esitettyjen toimenpiteiden lähtökohtana on vuonna 2020 valmistunut selvitys ”Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki – Tornio/Haaparanta”. Siinä määritettiin koko välille pitkän aikavälin tavoitetila, joka vastaa TEN-T-ydinverkkokäytävän edellyttämää tasoa. Tavoitetilan saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä koko Pulkkila–Haurukylä-jaksolle, jossa liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta tulee parantaa ja nopeustasoa nostaa. Suurimmat palvelutasopuutteet ovat nykytilanteessa taajamien kohdalla, jossa nopeusrajoitusta on jouduttu alentamaan mm. puutteellisen tiegeometrian tai turvattomien liittymien vuoksi.
Valtatien 4 pitkän aikavälin toimenpiteiksi Pulkkila–Haurukylä-osuudelle esitetään yhteensä 10 ohituskaistaparia sekä 12 uutta eritasoliittymää, jotka korvaavat nykyiset tasoliittymät, sekä runsaasti uusia rinnakkaisteitä. Koko osuudelle rakennetaan ajosuunnat erottava keskikaide, ja nopeusrajoitus nostetaan 100 km/h:iin. Tavoiteltava nopeustaso edellyttää valtatielle useita linjausmuutoksia, joista merkittävimmät ovat Pulkkilan ja Rantsilan taajamien kohdilla. Temmeksen taajaman kohdalla on tarkasteltu valtatien linjaamista uuteen maastokäytävään taajamarakenteelle aiheutuvien haittojen vähentämiseksi.
Julkaisun saavutettvuus tarkistettu. Karttaliitteet eivät ole saavutettavia.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]