Päivittäistavarakaupoissa myytävien juomien alkoholipitoisuuden alentamisen vaikutus alkoholin kulutukseen ja kuolemiin
Tiihonen, Jari; Kangasharju, Aki; Mäkelä, Pia; Saari, Juho; Österberg, Esa (2011-09-06)
Tiihonen, Jari
Kangasharju, Aki
Mäkelä, Pia
Saari, Juho
Österberg, Esa
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
06.09.2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-000-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-000-7
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa arvioidaan päivittäistavarakaupoissa myydyn keskioluen myynnin lopettamisen vaikutus Ruotsin alkoholinkulutukseen ja vastaavanlaisen toimenpiteen vaikutus alkoholinkulutukseen ja alkoholin aiheuttamaan kuolleisuuteen Suomessa vuonna 2010. Tulosten mukaan loppuvuonna 1977 toteutettu uudistus vähensi alkoholin kokonaiskulutusta Ruotsissa 12–15 prosenttia ja käänsi alkoholiperäiset kuolemat laskuun. Nyky-Suomessa vastaava muutos tarkoittaisi keskioluen sekä keskivahvan siiderin ja long drink -juomien myynnin lopettamista päivittäistavarakaupoissa. Vuoden 2010 aineistoa käyttäen alkoholin kulutus laskisi toimenpiteen seurauksena noin 9 prosenttia (6 % – 12 %) ja vähentäisi alkoholin aiheuttamia kuolemia noin 350 vuodessa. Koska 90 prosenttia suomalaisista asuu alle 10 kilometrin päässä Alkon myymälästä, on epätodennäköistä, että toimenpide lisäisi keskioluen vahvuisten juomien matkustajatuontia ulkomailta. Lisäksi alkoholin kulutuksesta säästynyt raha ohjautuisi muuhun kulutukseen, mikä kompensoisi olueen liittyvän työllisyyden vähenemistä.
Tutkimusteema
Social security, Sosiaaliturva, Taxation, Verotus, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus
JEL
I180 - Health: Government Policy; Regulation; Public Health
Avainsanat
Alkoholin kulutus, alkoholikuolemat, alkoholipitoisuus, alcohol consumption, alcohol-based deaths, alcoholic content
Kokoelmat
- VATT Muistiot [92]