Asennetta ja menetelmiä osallisuuden edistämiseen eri toimintaympäristöissä
Editoija
Myllymäki, Päivi
Timonen-Kallio, Eeva
Kinos, Sirppa
Turun ammattikorkeakoulu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-770-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-770-5
Tiivistelmä
Osallisuuden edistäminen ja toimijuuden vahvistaminen ovat sosiaali- ja kasvatusalan keskeinen orientaatio, jonka toteuttamisessa vaaditaan erityistä ammatillista osaamista. Kokoelman artikkelit kohdentuvat osallisuuden edistämisen menetelmiin ja käytäntöihin jokapäiväisessä työssä. Ne tuovat näkyviin käytäntölähtöistä kehittämistä, kokemuksia ja sovelluksia erilaisista osallistamisen tavoista ja mahdollisuuksista. Julkaisun tavoitteena on tuoda struktuuria, laatua, osaamista, uusia näkökulmia ja ulottuvuuksia osallistamistoimintaan.
Kokoelma esittelee Turun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja kasvatusalan osaamisalan sekä Master Schoolin TKI-hanketoimintaa ja työelämäyhteistyötä osallisuuden edistämisen käytäntöjen yhteiskehittämisessä. Opettajat ja opiskelijat (AMK, YAMK) ovat kirjoittaneet artikkelit yhdessä työelämän asiantuntijoiden kanssa.
Julkaisu on tarkoitettu sekä oppimateriaaliksi sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan opiskelijoille että virikkeeksi alan ammattilaisille. Sen pyrkimys on kuvata erilaisia osallistujalähtöisiä ja vertaistoimintaa korostavia menetelmiä. Julkaisu tarjoaa esimerkkejä eri kohderyhmien kohtaamisesta ja vahvistaa menetelmäosaamista, jota tarvitaan, kun työskennellään tavoitteena mahdollistaa vaikuttaminen, osallisuus ja yhteisöllisyyden kokemus eri toiminta- ja työympäristöissä.
Kokoelma esittelee Turun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja kasvatusalan osaamisalan sekä Master Schoolin TKI-hanketoimintaa ja työelämäyhteistyötä osallisuuden edistämisen käytäntöjen yhteiskehittämisessä. Opettajat ja opiskelijat (AMK, YAMK) ovat kirjoittaneet artikkelit yhdessä työelämän asiantuntijoiden kanssa.
Julkaisu on tarkoitettu sekä oppimateriaaliksi sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan opiskelijoille että virikkeeksi alan ammattilaisille. Sen pyrkimys on kuvata erilaisia osallistujalähtöisiä ja vertaistoimintaa korostavia menetelmiä. Julkaisu tarjoaa esimerkkejä eri kohderyhmien kohtaamisesta ja vahvistaa menetelmäosaamista, jota tarvitaan, kun työskennellään tavoitteena mahdollistaa vaikuttaminen, osallisuus ja yhteisöllisyyden kokemus eri toiminta- ja työympäristöissä.