Arvonluonnin pelikirja urheilun ja liiketoiminnan rajapintaan
Jalonen, Harri; Haltia, Jaakko; Tuominen, Sasu; Ryömä, Arto (2017)
Jalonen, Harri
Haltia, Jaakko
Tuominen, Sasu
Ryömä, Arto
Turun ammattikorkeakoulul
2017
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-645-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-645-6
Tiivistelmä
Miksi urheilu on oivallinen yhteiskuntavastuukumppani yrityksille? Mikä tekee urheilusta mielenkiintoisen brändikumppanin? Miten urheilun oppeja voi siirtää yritysten johtamiseen? Miksi urheilulla on poikkeuksellista kykyä välittää tarinoita? Miten digitalisaatio muuttaa urheilua? Mitä mahdollisuuksia sosiaalinen media antaa urheilijoille ja joukkueille?
Arvonluonnin pelikirja sisältää tutkimukseen pohjautuvia, mutta vahvasti käytäntöön sovellettavia avauksia, joiden kautta yritysten ja urheiluorganisaatioiden yhteistyö näyttäytyy uudessa valossa. Kirjan punaisena lankana on ajatus siitä, että urheilu muodostaa arvonluonnin ekosysteemin, joka kokoaa yhteen erilaisia toimijoita erilaisin tavoittein ja tarjoaa erilaisia arvonluonnin ja arvottamisen tapoja. Kirjan kymmenessä erässä kerrotaan, miten erilaiset arvonlajit ilmenevät ja miten niiden varaan voidaan rakentaa konsepteja, jotka tuovat arvoa paitsi yrityksille ja urheiluorganisaatioille myös laajemmin suomalaiseen yhteiskuntaan.
Luonnon ekosysteemien tapaan urheilun arvonluontiekosysteemi voi sitä paremmin, mitä saumattomampi kokonaisuus yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin toimijoiden ratkaisuista syntyy. Kirja sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita yritysten ja urheiluorganisaatioiden välisen yhteistyön kehittämisestä.
Arvonluonnin pelikirja sisältää tutkimukseen pohjautuvia, mutta vahvasti käytäntöön sovellettavia avauksia, joiden kautta yritysten ja urheiluorganisaatioiden yhteistyö näyttäytyy uudessa valossa. Kirjan punaisena lankana on ajatus siitä, että urheilu muodostaa arvonluonnin ekosysteemin, joka kokoaa yhteen erilaisia toimijoita erilaisin tavoittein ja tarjoaa erilaisia arvonluonnin ja arvottamisen tapoja. Kirjan kymmenessä erässä kerrotaan, miten erilaiset arvonlajit ilmenevät ja miten niiden varaan voidaan rakentaa konsepteja, jotka tuovat arvoa paitsi yrityksille ja urheiluorganisaatioille myös laajemmin suomalaiseen yhteiskuntaan.
Luonnon ekosysteemien tapaan urheilun arvonluontiekosysteemi voi sitä paremmin, mitä saumattomampi kokonaisuus yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin toimijoiden ratkaisuista syntyy. Kirja sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita yritysten ja urheiluorganisaatioiden välisen yhteistyön kehittämisestä.