Ylemmän ammattikorkeakoulutuksen opettajuus tutkimuksen, kehittämisen ja uudistamisen sillanrakentajana
Editoija
Ahonen, Pia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-597-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-597-8
Tiivistelmä
Ylemmän ammattikorkeakoulutuksen (YAMK) käynnistyessä tavoitteena oli alusta alkaen opetuksen ja tutkintojen korkea laatu. Lisäksi koulutukseen kytkeytyi vahva työelämän kehittäjän rooli. Keskeiseksi muodostui pätevän ja osaavan opetushenkilöstön rekrytoiminen, työelämäyhteistyön vahvistaminen sekä työelämälähtöisten toimintamallien luominen. Tutkimus- kehitys- ja innovaatiotoiminnan (TKI) yleistyessä sen integraatio YAMK-koulutukseen on vahvistunut. Eri aloilla ja tutkinto-ohjelmissa integraation toteutumisessa on kuitenkin suuria eroja.
Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti kaikkia ammattikorkeakouluja koskevan YAMK-koulutuksella vahvaksi TKI-vaikuttajaksi -hankkeen (2014–2015) YAMK-koulutuksen ja TKI-toiminnan integraation lisäämiseksi ja toimintamallien kehittämiseksi. Yhtenä osiona hankkeessa on ollut YAMK-opettajuus sillanrakentajana työelämän ja koulutuksen yhdistäjänä. Aihetta on lähestytty kolmikantamallin viitekehyksessä mm. opettajan osaamisen, innovaatioiden edistämisen ja osana opintoja toteutettavan projektitoiminnan näkökulmista.
Julkaisussa kuvataan YAMK-opettajuus sillanrakentajana -osion toteutusta ja tuloksia Turun ammattikorkeakoulun projektitoimijoiden kirjoittamissa artikkeleissa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti kaikkia ammattikorkeakouluja koskevan YAMK-koulutuksella vahvaksi TKI-vaikuttajaksi -hankkeen (2014–2015) YAMK-koulutuksen ja TKI-toiminnan integraation lisäämiseksi ja toimintamallien kehittämiseksi. Yhtenä osiona hankkeessa on ollut YAMK-opettajuus sillanrakentajana työelämän ja koulutuksen yhdistäjänä. Aihetta on lähestytty kolmikantamallin viitekehyksessä mm. opettajan osaamisen, innovaatioiden edistämisen ja osana opintoja toteutettavan projektitoiminnan näkökulmista.
Julkaisussa kuvataan YAMK-opettajuus sillanrakentajana -osion toteutusta ja tuloksia Turun ammattikorkeakoulun projektitoimijoiden kirjoittamissa artikkeleissa.