Ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan palvelutoiminta yrittäjämäisen ja yhteistoiminnallisen toimintatavan rajapinnassa
Asteljoki, Sari (2010)
Asteljoki, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-160-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-160-4
Tiivistelmä
Yrittäjyys on noussut sekä kansallisesti että kansainvälisesti yhdeksi keskeiseksi teemaksi eri koulutusasteilla. Ammattikorkeakoulun tehtävänä on tarjota kaikkien alojen opiskelijoille sellaisia opintoja, jotka antavat valmiuksia toimia yrittäjänä tai yrittäjämäisesti. Sosiaali- ja terveysalalla kunnallisten palveluiden rinnalle on alkanut muodostua alan yritystoimintaa. Tutkimusten mukaan toiminnalliset ja opiskelijoita aktivoivat opetusmenetelmät ovat osoittautuneet parhaiksi keinoiksi yrittäjyyteen liittyvien tietojen ja taitojen lisäämisessä sekä asenteen, motivaation ja tahdon kehittämisessä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää induktiivisesti empiiriseen aineistoon perustuva substantiivinen teoria ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan palvelutoiminnan ohjatussa harjoittelussa tapahtuvasta toiminnasta ja tuottaa toimintaan uutta käsitteistöä. Tutkimuksen tiedonantajina olivat ammattikorkeakoulun opiskelijat ja heitä ohjaavat opettajat bioanalytiikan, fysioterapian, hoitotyön, suun terveydenhuollon ja toimintaterapian koulutusohjelmista.
Tulosten mukaan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan palvelutoiminnassa tapahtuvan toiminnan ydinkäsitteeksi muodostui yrittäjämäinen yhteistoiminnallinen toimintatapa eli yhteinen toiminta, joka toteutuu sisäisenä, ulkoisena, omaehtoisena ja organisaatioyrittäjyytenä. Substantiivinen teoria sijoittuu kahden toimintaympäristön – terveydenhuolto-organisaation ja korkeakoulu-organisaation – välimaastoon. Se on rajanylitystä, jossa yhdessä luodaan innovatiivista ympäristöä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää induktiivisesti empiiriseen aineistoon perustuva substantiivinen teoria ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan palvelutoiminnan ohjatussa harjoittelussa tapahtuvasta toiminnasta ja tuottaa toimintaan uutta käsitteistöä. Tutkimuksen tiedonantajina olivat ammattikorkeakoulun opiskelijat ja heitä ohjaavat opettajat bioanalytiikan, fysioterapian, hoitotyön, suun terveydenhuollon ja toimintaterapian koulutusohjelmista.
Tulosten mukaan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan palvelutoiminnassa tapahtuvan toiminnan ydinkäsitteeksi muodostui yrittäjämäinen yhteistoiminnallinen toimintatapa eli yhteinen toiminta, joka toteutuu sisäisenä, ulkoisena, omaehtoisena ja organisaatioyrittäjyytenä. Substantiivinen teoria sijoittuu kahden toimintaympäristön – terveydenhuolto-organisaation ja korkeakoulu-organisaation – välimaastoon. Se on rajanylitystä, jossa yhdessä luodaan innovatiivista ympäristöä.