Valmentaen ja ohjaten : Avaimia työpaikkakouluttajan osaamiseen
Pakkala, Arja; Hämäläinen, Kirsi (2016)
Pakkala, Arja
Hämäläinen, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-435-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-435-0
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus Suomessa on murrosvaiheessa ja oppimisen ohjaus työpaikoilla painottuu tulevaisuudessa. Siksi tässä ajassa tarvitaan päivitetty opas oppimisen ohjaamiseen. Oppaan tarkoitus on auttaa työpaikkakouluttajia
ja -ohjaajia heidän tärkeässä työssään opiskelijoiden kannustajana ja tukijana. Tarkoitus on myös herättää keskustelua työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksen kysymyksistä.
Oppaassa oli lähtökohtina ja aineistoina Työpaikkaohjaajien koulutus 3 ov (OPH 2012) ja Työpaikkaohjaajan osaamiskartta (Hätönen/OPH 2013). Oppisopimusopiskelijan työpaikkakouluttajien näkökulmia hahmotettiin lisäksi
oppisopimuskeskusten vastuuhenkilöiden kanssa käytyjen keskustelujen ja työpaikkakouluttajien valmennusten yhteydessä v. 2015. Osallistujien näkökulmat tulivat esiin valmennuksissa osallistavalla työskentelytavalla rakennetuista
jäsennyksistä.
Oppimisen ja ohjauksen suunnittelua ja toteutusta sekä oppimisen ja osaamisen arviointia pidettiin tärkeinä teemoina. Keskusteluissa havaittiin, että oppisopimusopiskelijoiden ohjaajat tarvitsevat myös syventävää tietoa ja osaamista ohjaamisen kehittämisestä työyhteisössä. Oppimisen ohjaus työpaikalla kuormittaa työntekijöitä, ja siksi oppaaseen lisättiin myös työhyvinvoinnin näkökulma.
Tästä oppaasta hyötyvät työpaikalla tapahtuvaa oppimista ohjaavat henkilöt. Kirjoittajat ovat kokeneita työpaikkakouluttajien valmentajia.
ja -ohjaajia heidän tärkeässä työssään opiskelijoiden kannustajana ja tukijana. Tarkoitus on myös herättää keskustelua työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksen kysymyksistä.
Oppaassa oli lähtökohtina ja aineistoina Työpaikkaohjaajien koulutus 3 ov (OPH 2012) ja Työpaikkaohjaajan osaamiskartta (Hätönen/OPH 2013). Oppisopimusopiskelijan työpaikkakouluttajien näkökulmia hahmotettiin lisäksi
oppisopimuskeskusten vastuuhenkilöiden kanssa käytyjen keskustelujen ja työpaikkakouluttajien valmennusten yhteydessä v. 2015. Osallistujien näkökulmat tulivat esiin valmennuksissa osallistavalla työskentelytavalla rakennetuista
jäsennyksistä.
Oppimisen ja ohjauksen suunnittelua ja toteutusta sekä oppimisen ja osaamisen arviointia pidettiin tärkeinä teemoina. Keskusteluissa havaittiin, että oppisopimusopiskelijoiden ohjaajat tarvitsevat myös syventävää tietoa ja osaamista ohjaamisen kehittämisestä työyhteisössä. Oppimisen ohjaus työpaikalla kuormittaa työntekijöitä, ja siksi oppaaseen lisättiin myös työhyvinvoinnin näkökulma.
Tästä oppaasta hyötyvät työpaikalla tapahtuvaa oppimista ohjaavat henkilöt. Kirjoittajat ovat kokeneita työpaikkakouluttajien valmentajia.