Lasten mielen hyvinvoinnin tukeminen arjessa – uutta osaamista täydennyskoulutuksella
Editoija
Ketonen, Riikka
Siljamo, Säde
Söderlund, Eija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-696-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-696-9
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulun (2023) järjestämä ja opetushallituksen rahoittama täydennyskoulutus "Lasten mielen hyvinvoinnin tukeminen varhaiskasvatuksen arjessa" on yhteensä 10 opintopisteen laajuinen kokonaisuus. Koulutukseen valittiin 60 hakukelpoista osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Koulutus ajoittui vuoden 2023 ajalle (26.1-26.10.2023).
Täydennyskoulutuksen tarkoituksena oli vahvistaa kasvatushenkilöstön osaamista ja valmiuksia edistää lasten mielen hyvinvointia ja tunnetaitoja sekä kehittää varhaiskasvatuksen yhteisöllistä ja turvallista toimintakulttuuria. Koulutuksessa vahvistettiin osallistujien mentalisaatiotaitoja ja reflektiivistä työotetta sekä harjoiteltiin erilaisia lapsiryhmässä sovellettavia menetelmiä. Koulutukseen sisältyi myös haastavien vuorovaikutustilanteiden harjoittelua myönteisen käytöksen tukemisen keinoin.
Tässä julkaisussa kuvataan koulutuksen loppukyselyn tulokset sekä esitellään koulutettavien kehittämistyönä tuottamat posterit. Kehittämistehtävässä koulutettava tunnisti kehittämistarpeen omassa työssään ja teki suunnitelman, missä kuvasi ja perusteli kehittämistehtävän tarpeen ja tavoitteet näkökulmana lasten mielen hyvinvoinnin tukeminen. Koulutettava laati myös omat tavoitteet tehtävälle sekä omalle ammatilliselle kehittymiselleen. Koulutettava valitsi menetelmän, jota sovelsi omassa käytännön työssään.
Loppukyselyn vastausten perusteella koulutettavat kokivat lapsen mielen hyvinvoinnin tukeminen varhaiskasvatuksessa koulutuksen tarpeelliseksi ja mielekkääksi. Koulutettavat kokivat osaamisensa vahvistuneen ja päivittyneen teoriassa sekä käytännön menetelmissä. Vastausten perusteella samanlaista koulutusta on tarpeellista olla tarjolla jatkossakin.
Täydennyskoulutuksen tarkoituksena oli vahvistaa kasvatushenkilöstön osaamista ja valmiuksia edistää lasten mielen hyvinvointia ja tunnetaitoja sekä kehittää varhaiskasvatuksen yhteisöllistä ja turvallista toimintakulttuuria. Koulutuksessa vahvistettiin osallistujien mentalisaatiotaitoja ja reflektiivistä työotetta sekä harjoiteltiin erilaisia lapsiryhmässä sovellettavia menetelmiä. Koulutukseen sisältyi myös haastavien vuorovaikutustilanteiden harjoittelua myönteisen käytöksen tukemisen keinoin.
Tässä julkaisussa kuvataan koulutuksen loppukyselyn tulokset sekä esitellään koulutettavien kehittämistyönä tuottamat posterit. Kehittämistehtävässä koulutettava tunnisti kehittämistarpeen omassa työssään ja teki suunnitelman, missä kuvasi ja perusteli kehittämistehtävän tarpeen ja tavoitteet näkökulmana lasten mielen hyvinvoinnin tukeminen. Koulutettava laati myös omat tavoitteet tehtävälle sekä omalle ammatilliselle kehittymiselleen. Koulutettava valitsi menetelmän, jota sovelsi omassa käytännön työssään.
Loppukyselyn vastausten perusteella koulutettavat kokivat lapsen mielen hyvinvoinnin tukeminen varhaiskasvatuksessa koulutuksen tarpeelliseksi ja mielekkääksi. Koulutettavat kokivat osaamisensa vahvistuneen ja päivittyneen teoriassa sekä käytännön menetelmissä. Vastausten perusteella samanlaista koulutusta on tarpeellista olla tarjolla jatkossakin.