Tekoja, tunnetta ja toimintaa urapolulle
Kunnari, Irma; Niinistö-Sivuranta, Susanna (2013)
Kunnari, Irma
Niinistö-Sivuranta, Susanna
Editoija
Irma Kunnari & Susanna Niinistö-Sivuranta (toim.)
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-636-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-784-636-3
Tiivistelmä
Opintoprosessin tukeminen -hankkeessa FUAS-ammattikorkeakoulut (HAMK, LAMK ja Laurea) alkoivat vuonna 2010 tutkailla opiskelijoiden oppimisprosessia ja ohjausta ammattikorkeakouluissa uusin ja yhteisin silmin. Tavoitteena oli etsiä keskeisiä opintoprosessin ja ohjauksen sujuvuuteen vaikuttavia seikkoja ja alkaa yhdessä kehittää niitä. Tutkailu johti tekojen, tunteiden ja toiminnan tielle. Tässä julkaisussa keskitytään vuosien 2012 – 2013 kehittämistyön tuloksiin ja luodaan uutta uraohjauksen sanoitusta tulevaisuudelle.
Ohjaustyötä on jäsennetty ja kehitetty ammattikorkeakouluissa paljon. Tämä julkaisu ei esitä uutta ohjauksen mallia vaan herättää pohtimaan, miksi ohjauksen onnistumisen ytimessä näyttäisi olevan yhteisöllisyys ja tunneilmastoon tietoisesti vaikuttaminen. Julkaisu sanoittaa uraohjausta keskeisenä toimintona opintojen edistymisessä, oppimisen laadun varmistamisessa ja yhteisöllisen korkeakoulutoiminnan ytimessä.
Ohjaustyötä on jäsennetty ja kehitetty ammattikorkeakouluissa paljon. Tämä julkaisu ei esitä uutta ohjauksen mallia vaan herättää pohtimaan, miksi ohjauksen onnistumisen ytimessä näyttäisi olevan yhteisöllisyys ja tunneilmastoon tietoisesti vaikuttaminen. Julkaisu sanoittaa uraohjausta keskeisenä toimintona opintojen edistymisessä, oppimisen laadun varmistamisessa ja yhteisöllisen korkeakoulutoiminnan ytimessä.