Kirjallisten mielipiteiden vaikuttavuus YVA-menettelyssä
Hokkanen, Pekka; Ruuskanen, Timo (2005-07)
Hokkanen, Pekka
Ruuskanen, Timo
Keski-Suomen ympäristökeskus
07 / 2005
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:952-11-2043-6
https://urn.fi/URN:ISBN:952-11-2043-6
Kuvaus
Alueelliset ympäristöjulkaisut 396
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tehdä teemaluokittelu YVA-prosessissa tuotetuista kirjallisista mielipiteistä sekä analysoida kirjallisissa mielipiteissä esitettyjen näkökantojen vaikuttavuus yhteysviranomaisen lausuntoihin sekä hankevastaavan YVA-selostukseen. Tutkimuksessa YVAa arvioidaan kansalaisten osallistumisen näkökulmasta. Arvioinnin keskiössä on kansalaisosallistumisen vaikuttavuus. Vaihtoehtoisten YVA-näkemysten kautta rakennetaan tutkimuksen teoreettinen viitekehys, kolme kilpailevaa interventioteoriaa. Kansalaisten osallistumiskeinojen osalta tutkimuksessa rajaudutaan kirjallisiin mielipiteisiin YVA-ohjelmasta ja –selostuksesta. Tutkimuksessa keskitytään mielipiteiden vaikuttavuuteen YVAn keskeisiin tuotoksiin; YVA-selostukseen ja yhteysviranomaisen lausuntoihin. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa kohteiksi on valittu kaksi erilaista YVA-hanketta.
Molemmissa hankkeissa kansalaisten kirjallisissa mielipiteissä korostuivat sosiaalisia vaikutuksia koskeneet näkemykset, jotka olivat luonteeltaan intressipohjaisia. Esimerkkihankkeissa esiintyi verrattain vähän tietopohjaisia näkemyksiä. Posivan YVAssa korostuivat myös arvopohjaiset näkemykset. Kirjallisten mielipiteiden vaikuttavuuden osalta hankkeet osoittautuivat hyvin erilaisiksi. Tie-YVAa on pidettävä tästä näkökulmasta onnistuneena, sillä kansalaisten mielipiteillä oli selkeästi vaikutusta. Suunnittelijoiden suhde osallistumiseen oli lähellä arvopohjaista neuvotteluprosessia. Ydinjäte-YVA näyttäytyi puolestaan kansalaisten osallistumisen kannalta ongelmallisena prosessina, jossa osallistumisella oli vähän vaikutusta. YVA näyttäytyi lähinnä kansalaismielipiteen hallinnan ja muokkaamisen välineenä. Molemmissa tapauksissa kuunneltiin kansalaisten intressipohjaisia näkemyksiä. Arvopohjaiset kansalaisnäkemykset suljettiin pois YVA-agendalta kummassakin esimerkkitapauksessa.
Näyttäisikin siltä, että YVA on toteutettavissa parhaiten pienimuotoisissa hankkeissa, joissa kansalaiset saavat päättää omasta elinympäristöstään. Vastaavasti YVA ei näyttäisi soveltuvan hankkeisiin, joihin sisältyy arvopohjaisia ristiriitoja. Kansalaisille on nyt varattu lähinnä omien intressiensä ajamiseen rajoitettu rooli, jolloin ns. NIMBY-mielipiteet näyttävät korostuvan YVA-menettelyissä.
Molemmissa hankkeissa kansalaisten kirjallisissa mielipiteissä korostuivat sosiaalisia vaikutuksia koskeneet näkemykset, jotka olivat luonteeltaan intressipohjaisia. Esimerkkihankkeissa esiintyi verrattain vähän tietopohjaisia näkemyksiä. Posivan YVAssa korostuivat myös arvopohjaiset näkemykset. Kirjallisten mielipiteiden vaikuttavuuden osalta hankkeet osoittautuivat hyvin erilaisiksi. Tie-YVAa on pidettävä tästä näkökulmasta onnistuneena, sillä kansalaisten mielipiteillä oli selkeästi vaikutusta. Suunnittelijoiden suhde osallistumiseen oli lähellä arvopohjaista neuvotteluprosessia. Ydinjäte-YVA näyttäytyi puolestaan kansalaisten osallistumisen kannalta ongelmallisena prosessina, jossa osallistumisella oli vähän vaikutusta. YVA näyttäytyi lähinnä kansalaismielipiteen hallinnan ja muokkaamisen välineenä. Molemmissa tapauksissa kuunneltiin kansalaisten intressipohjaisia näkemyksiä. Arvopohjaiset kansalaisnäkemykset suljettiin pois YVA-agendalta kummassakin esimerkkitapauksessa.
Näyttäisikin siltä, että YVA on toteutettavissa parhaiten pienimuotoisissa hankkeissa, joissa kansalaiset saavat päättää omasta elinympäristöstään. Vastaavasti YVA ei näyttäisi soveltuvan hankkeisiin, joihin sisältyy arvopohjaisia ristiriitoja. Kansalaisille on nyt varattu lähinnä omien intressiensä ajamiseen rajoitettu rooli, jolloin ns. NIMBY-mielipiteet näyttävät korostuvan YVA-menettelyissä.
Kokoelmat
- Muut [505]