Paluuoppilaiden sopeutuminen
Korkiasaari, Jouni (1986)
Korkiasaari, Jouni
Siirtolaisuusinstituutti
1986
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:951-9266-30-5
https://urn.fi/URN:ISBN:951-9266-30-5
Kuvaus
1. JOHDANTO
2. TUTKIMUKSEN YLEISIÄ LÄHTÖKOHTIA
2.1. Suomen ja Ruotsin välinen muuttoliike
2.2. Suomalaisten siirtolaislasten määrä Ruotsissa
2.3. Siirtolaislasten opetus Ruotsin peruskoulussa ja lukiokoulussa
2.4. Ulkomaalaisten oppilaiden ja paluuoppilaiden opetus Suomessa
3. TEOREETTISIA JA EMPIIRISIÄ LÄHTÖKOHTIA
3.1. Muutto lapsen ongelmatilanteena
3.2. Paluuoppilaat aikaisempien tutkimusten valossa
3.3. Siirtolaislasten identiteetti eräiden tutkimusten valossa
4. TUTKIMUKSEN TARKOITUS JA VIITEKEHITYS
4.1. Tutkimusongelmat
4.2. Käsitteiden määrittely ja tutkimusasetelma
5. TUTKIMUKSEN SUORITTAMINEN
5.1. Tutkimusaineisto ja sen edustavuus
5.2. Aineistonkeruumenetelmät ja mittavälineet
5.3. Aineiston keraaminen ja analyysimenetelmät
5.4. Tulosten luotettavuus
6. TUTKIMUKSEN TULOKSET
6.1. Paluuoppilaiden määrä ja alueellinen sijoittuminen
6.2. Paluuoppilaiden tausta
6.3. Kielitaito ja kielen käyttö
6.4. Paluuoppilaiden sopeutuminen
6.4.1. Koulumenestys ja koulunkäyntivaikeudet
6.4.2. Koulussa viihtyminen
6.4.3. Minäkäsitys
6.4.4. Kansallinen identiteetti
6.4.5. Sopeutumisen taustatekijät
6.5. Paluuoppilaiden sopeutumismallit
6.6. Yläasteen paluuoppilaiden jatkokoulutussuunnitelmat ja ammatilliset toiveet
7. YHTEENVETOA JA ARVIOINTIA
7.1. Tiivistelmä
7.2. Pohdintaa
7.3. Tutkimuksen merkitys ja toimenpide-ehdotukset
7.4. Jatkotutkimustarve
LÄHTEET
LIITTEET.
2. TUTKIMUKSEN YLEISIÄ LÄHTÖKOHTIA
2.1. Suomen ja Ruotsin välinen muuttoliike
2.2. Suomalaisten siirtolaislasten määrä Ruotsissa
2.3. Siirtolaislasten opetus Ruotsin peruskoulussa ja lukiokoulussa
2.4. Ulkomaalaisten oppilaiden ja paluuoppilaiden opetus Suomessa
3. TEOREETTISIA JA EMPIIRISIÄ LÄHTÖKOHTIA
3.1. Muutto lapsen ongelmatilanteena
3.2. Paluuoppilaat aikaisempien tutkimusten valossa
3.3. Siirtolaislasten identiteetti eräiden tutkimusten valossa
4. TUTKIMUKSEN TARKOITUS JA VIITEKEHITYS
4.1. Tutkimusongelmat
4.2. Käsitteiden määrittely ja tutkimusasetelma
5. TUTKIMUKSEN SUORITTAMINEN
5.1. Tutkimusaineisto ja sen edustavuus
5.2. Aineistonkeruumenetelmät ja mittavälineet
5.3. Aineiston keraaminen ja analyysimenetelmät
5.4. Tulosten luotettavuus
6. TUTKIMUKSEN TULOKSET
6.1. Paluuoppilaiden määrä ja alueellinen sijoittuminen
6.2. Paluuoppilaiden tausta
6.3. Kielitaito ja kielen käyttö
6.4. Paluuoppilaiden sopeutuminen
6.4.1. Koulumenestys ja koulunkäyntivaikeudet
6.4.2. Koulussa viihtyminen
6.4.3. Minäkäsitys
6.4.4. Kansallinen identiteetti
6.4.5. Sopeutumisen taustatekijät
6.5. Paluuoppilaiden sopeutumismallit
6.6. Yläasteen paluuoppilaiden jatkokoulutussuunnitelmat ja ammatilliset toiveet
7. YHTEENVETOA JA ARVIOINTIA
7.1. Tiivistelmä
7.2. Pohdintaa
7.3. Tutkimuksen merkitys ja toimenpide-ehdotukset
7.4. Jatkotutkimustarve
LÄHTEET
LIITTEET.
Tiivistelmä
Suomen ja Ruotsin välinen muuttoliike on ollut Suomelle muuttovoittoista vuodesta 1981 alkaen. Tilanne muistuttaa monessa suhteessa vuosien 1971–74 tilannetta, jolloin Suomi edellisen ja ensimmäisen kerran sai muuttovoittoa. Molemmille ajankohdille on ollut ominaista suuri perheellisten palaajien määrä. Tämä näkyy mm. siinä, että Suomen peruskouluihin on tullut vuosittain runsaasti paluuoppilaita. Vilkastunut paluumuutto on opettajien ja kouluviranomaisten ohella herättänyt kiinnostusta myös muiden viranomaisten sekä tiedotusvälineiden ja tutkijoiden taholla.
Siirtolaisuusinstituutissa on tutkittu paluumuuttoa vuodesta 1981 alkaen. Ensimmäisenä valmistui tutkimus, jossa selvitettiin mm. paluun syitä, muuttajien tyypillisimpiä ominaisuuksia ja paluun seurauksia. Tämä nyt julkaistu tutkimus on järjestyksessä toinen. Siinä tarkastellaan paluuoppilaiden sopeutumista ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Sopeutumisella tarkoitetaan toisaalta oppilaan omia käsityksiä itsestään, koulunkäynnistään, kansallisuudestaan ja Suomessa asumisestaan ja toisaalta opettajien ja vanhempien arvioita hänen koulumenestyksestään ja -käyttäytymisestään sekä koulussa ja Suomessa viihtymisestään. Tutkittavana on 371 paluuoppilasta. Tiedot on kerätty mm. oppilaita haastattelemalla ja testaamalla sekä kyselylomakkeilla opettajilta ja vanhemmilta.
Siirtolaisuusinstituutissa on tutkittu paluumuuttoa vuodesta 1981 alkaen. Ensimmäisenä valmistui tutkimus, jossa selvitettiin mm. paluun syitä, muuttajien tyypillisimpiä ominaisuuksia ja paluun seurauksia. Tämä nyt julkaistu tutkimus on järjestyksessä toinen. Siinä tarkastellaan paluuoppilaiden sopeutumista ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Sopeutumisella tarkoitetaan toisaalta oppilaan omia käsityksiä itsestään, koulunkäynnistään, kansallisuudestaan ja Suomessa asumisestaan ja toisaalta opettajien ja vanhempien arvioita hänen koulumenestyksestään ja -käyttäytymisestään sekä koulussa ja Suomessa viihtymisestään. Tutkittavana on 371 paluuoppilasta. Tiedot on kerätty mm. oppilaita haastattelemalla ja testaamalla sekä kyselylomakkeilla opettajilta ja vanhemmilta.