Osaamisen opettaja
Metatiedot
Nimeke: Osaamisen opettaja
Tekijä: Karjalainen Asko (toim.)
Aihe, asiasanat: HOPS, pedagogiikka, osaaminen, osaamisperusteisuus
Tiivistelmä: Osaamisen opettaja -kirja on tehty Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun henkilöstön yhteistyönä. Teoksen tavoitteena on auttaa opettajia, opetuksen kehittäjiä ja koulutuksen järjestäjiä ymmärtämään osaamisperusteisen opetuksen ilmiö ja rakentamaan osaamisperusteisia oppimisen ympäristöjä johdonmukaisella tavalla.
Kirjassa on useita tarinoita, jotka on yritetty kirjoittaa siten, että ne palvelisivat kaikkia lukijoita. Tarinoissa hyödynnetään tutkimuksellista tietoa ja kirjoittajien laajaa kokemustietoa sekä ammatillisina toimijoina, opettajina että opettajankouluttajina. Teoksessa on runsaasti käytännön kokemukseen ja teoreettiseen ajatukseen pohjautuvaa näkemyksellisyyttä, mutta myös laaja kattaus aihepiiriin liittyvää kirjallisuutta ja tutkittua tietoa.
Osaamisperusteinen tapa suunnitella ja toteuttaa koulutusta merkitsee jokaisen oppijan yksilöllisen osaamisprofiilin ja myös elämäntilanteen kokonaisvaltaista hahmottamista. Tietämys, taidot ja kyvykkyydet ovat jokaisen oppijan toimintakyvyn ja persoonallisuuden perusta. Jokainen oppija on erityinen, ja uuden oppiminen perustuu aina henkilökohtaiseen koettuun merkityksellisyyteen. Jokaisella oppijalla on oma osaamisen kehittämisen polku ja omanlainen tarve tukeen ja ohjaukseen opettajalta. Kuinka yksilöllinen eteneminen ja yhteisöllinen opiskelun ja koulutuksen prosessi rakentuvat osaamista kehittäväksi kokonaisuudeksi? Kuinka oppilaitoksen mahdollisuudet ja työelämän tarpeet kohtaavat? Tässä solmukohdassa toimii osaamisen opettaja.
Julkaisija: Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
Aikamääre: Julkaistu 2018-11-14
Pysyvä osoite: http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-160-9
Kieli: suomi
ISBN: 978-951-597-160-9
Suhde: http://urn.fi/URN:ISSN:1798-2022, ePooki - Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut
Oikeudet: CC BY-NC-ND 4.0
Näin viittaat tähän julkaisuun
Karjalainen, A. (toim.) 2018. Osaamisen opettaja. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 56. Hakupäivä 26.4.2024. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-160-9.
Voiko osaamista opettaa? Millainen on osaamisen opettaja tai millaista on osaamisen opettajuus? Millainen on opettaja, joka ei opeta asioita eikä oppiaineita vaan ohjaa opiskelijaa osaamisen kehittämiseen ja osaamisen osoittamiseen? Miten osaamisen opettajan työ eroaa asioiden opettajan työstä?
Esipuhe
Tämä teos on tarkoitettu osaamisperusteisen opetuksen ja opiskelun kehittämisen apuvälineeksi kaikille koulutusasteille.
Erityisenä kiinnostuksen kohteena on osaamisen opettaminen ja se, millainen on osaamisen opettaja tai millaista on osaamisen opettajuus. Millainen on opettaja, joka ei opeta asioita eikä oppiaineita vaan ohjaa opiskelijaa osaamisen kehittämiseen ja osaamisen osoittamiseen? Miten osaamisen opettajan työ eroaa asioiden opettajan työstä? Voiko osaamista opettaa?
Teoksen tavoitteena on auttaa opettajia, opetuksen kehittäjiä ja koulutuksen järjestäjiä ymmärtämään itse osaamisperusteisen opetuksen ilmiö ja rakentamaan osaamisperusteisia oppimisen ympäristöjä johdonmukaisella tavalla. Tarkastelun pohjavire on enemmän filosofinen kuin yksityiskohtiin menevä. Kirjoittajat uskovat, että ilmiön kirkas ymmärrys on paras apu käytännön ongelmien käsittelyssä.
Kirja on tehty Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun henkilöstön yhteistyönä. Kaikki tekijäluettelossa mainitut opettajat ja asiantuntijat ovat osallistuneet prosessiin. Kirjoittamisen kanssa on yhtä aikaa toteutettu ammatillisen opettajankoulutuksen sisältöjen ja toteutuksen osaamisperusteinen uudistaminen.
Kirjassa on useita tarinoita, jotka liittyvät toisiinsa – joskus asioita toistaen – mutta jokaisella on oma juonensa. Tarinoissa hyödynnetään tutkimuksellista tietoa ja kirjoittajien laajaa kokemustietoa sekä ammatillisina toimijoina, opettajina että opettajankouluttajina. Teoksessa on runsaasti käytännön kokemukseen ja teoreettiseen ajatukseen pohjautuvaa näkemyksellisyyttä. Tarinoiden käsitteistöä ei ole juurikaan yhdenmukaistettu, sillä käsitteet saattavat olla kussakin tarinassa tarkoituksellisia näkökulman kannalta. Kirjassa puhutaan esimerkiksi osaamisvaatimuksista ja osaamistavoitteista synonyymeinä. Samalla tavoin puhutaan osaamisen hankkimisesta ja osaamisen kehittämisestä samaa merkitsevinä. Ilmiölle HOPS on tarjolla useita vaihtoehtoisia sanailmaisuja.
Teos on muodoltaan kuin sarja blogikirjoituksia. Kaikkien kirjoittajien yhteinen pyrkimys on, että kirjaa olisi mahdollisimman antoisaa lukea. Teoksesta on julkaistu kaksi erilaista versiota, yhtenäinen oppimateriaali ammatilliseen opettajankoulutukseen ja ePookin kokoomateos. Nämä teokset ovat sisällöltään pääosin yhteneviä, mutta tähän kokoomateokseen on sisällytetty oppimateriaaliversiota osin laajentavia tai syventäviä uusia aineksia ja artikkeleita.
Osaamisperusteisen koulutusmallin sisäänajo ammatilliseen koulutukseen ja ammatillisiin opettajankoulutuksiin on herättänyt monia kysymyksiä. Eniten näyttäisi askarruttaneen kysymys, voidaanko mallia käyttää perusteluna opettajaresurssin leikkauksiin ja säästöihin opiskelijoiden ohjauskustannuksissa. Pedagogisesta näkökulmasta osaamisperusteinen henkilökohtaistava toimintamalli painottaa opettajalta tarvittavan tuen merkitystä ja laatua. Uskomme, että perustelut tälle käyvät ilmi seuraavilta sivuilta.
Koulutuksen talouden huomioon ottaminen on luonnollisesti välttämätöntä koulutuksessa ja tutkinto-ohjelmien toteutuksessa. Ohjauksen ja erityisesti henkilökohtaisen opinpolun näkökulmasta talouden leikkaukset voivat johtaa oppilaitosten ja koulutuksen järjestäjien kannalta mahdottomiin tilanteisiin, jolloin pahimmat pelot saattavat toteutua. Jos opiskelijoiden osaamisen kehittämisen tuki ei ole riittävää, osaamisperusteisen koulutusmallin lisäarvo suhteessa vanhaan jää vähäiseksi.
Teoksen valmistelu käynnistyi noin neljä vuotta sitten, jolloin toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformi alkoi olla toteuttamisvaiheessa. Tällä välin osaamisperusteinen koulutusajattelu ja pedagogiikka on merkittävästi vahventunut myös korkeakoulujen opetuksessa ja aivan erityisesti ammattikorkeakouluissa. Korkeakouluopetuksen ja -opiskelun erityispiirteitä osaamisperusteisen opetuskäytännön näkökulmasta on tärkeää pohtia ja alueelta kaivataan myös tutkimustietoa. Ammatillisessa opettajankoulutuksessa syntyneen kokemustiedon perusteella pedagogiset ratkaisut ja esille nousevat pulmatilanteet näyttäisivät enimmäkseen olevan yhteneviä kaikille koulutusasteille. Eri koulumuotojen kulttuurierot, tavat ja tottumukset saattavat kuitenkin tuoda samoihinkin käytänteisiin eriäviä näkökulmia, jolloin koulutuksen onnistunut kehittäminen vaatii tuekseen keskustelua, kokemusten vaihtoa ja myös systemaattista ohjausta, koulutusta sekä valmennusta.
PS. A vai E
Eräänlainen epävirallinen käytäntö näyttäisi olevan olemassa. Korkeakoulujen osaamisperusteisuus halutaan kirjoittaa A:lla ja muissa oppilaitosmuodoissa käytetään E:tä. Ammatillisten oppilaitosten osaamisperusteisuus on siten osaamisperustEisuutta, ja korkeakouluissa kysymys on osaamisperustAisuudesta.
Kysymys on ilmeisesti oppilaitosmuotojen välisestä kulttuurierosta. Syvempää teoreettista perustelua tälle käytännölle ei liene. Korkeakoulut käyttävät osaamisestaan useimmiten asiantuntijuuden käsitettä, ja onhan se A-sana. Edustamme tässä teoksessa näkemystä, että osaamisperusteinen koulutusprosessi on rakenteeltaan yhtäläinen oppilaitosmuodosta riippumatta. Käytännössä molemmat muotoilut ovat aivan yhtä hyväksyttäviä.
Tässä teoksessa osaamisperusteisuus kirjoitetaan johdonmukaisesti E:llä riippumatta siitä, mistä oppilaitosasteesta tai tutkinnon tasosta kulloinkin puhutaan.
Osaamisperusteisuudet
Virkkula Esa, Karjalainen Asko, Guttorm Tomi, Happo Iiris, Kiviniemi Kari, Tenno Tiiu
Osaaminen ratkaisee
Virkkula Esa, Karjalainen Asko, Guttorm Tomi, Happo Iiris, Kiviniemi Kari, Paaso Aila, Tenno Tiiu
Oppiaineista opiskeltaviin ilmiöihin ja osaamiseen
Erkkilä Raija, Kiviniemi Kari, Perunka Sirpa, Karjalainen Asko
Osaamisperusteisuus ja henkilökohtaistaminen
Kilja Päivi, Korento Kati, Korkala Hannu, Kotimäki Erja, Koukkari Marja, Laajala Tiina
Omalle polulle jo hakuvaiheessa
Kilja Päivi, Karjalainen Päivi, Oikarinen Pia, Halonen Laura, Korkala Hannu
Muodollisesta hyväksilukemisesta osaamisen aitoon tunnustamiseen
Kiviniemi Kari, Heiskari Kari, Räisänen Maarit, Karjalainen Päivi
Lukujärjestys
Heiskari Kari, Karjalainen Asko, Kotimäki Erja
Erityistä tukea tarvitseva opiskelija osaamisperusteisessa mallissa
Kepanen Pirkko, Koukkari Marja, Happo Iiris
Yksilö on erityinen
Talonen Eero, Happo Iiris, Koukkari Marja
Opiskelijoiden vertaileminen arvioinnissa
Virkkula Esa, Happo Iiris, Erkkilä Raija
Osaamisperusteinen koulutus: uutta vai paluuta vanhaan?
Virkkula Esa, Karjalainen Asko, Tenno Tiiu
Osaamisperusteisuuden taustateoriaa
Guttorm Tomi, Erkkilä Raija, Kiviniemi Kari, Korento Kati
Rekonstruktiivista pedagogiikkaa
Karjalainen Asko, Korento Kati, Pousi Juha, Virkkula Esa, Kuortti Kimmo
Kaikki opittu perustuu aiemmin opittuun – M.O.T
Guttorm Tomi, Karjalainen Asko, Korento Kati
Osaamispiste − Osaamisen arvon arviointia
Kotimäki Erja, Kilja Päivi, Korkala Hannu, Karjalainen Asko
Osaamismerkki − Aito kokemus osaamisperusteisuudesta
Brauer Sanna, Heiskari Kari, Länsitie Janne, Tenno Tiiu, Rusanen Tiina
Ydinosaaminen
Karjalainen Asko, Kotimäki Erja, Paaso Aila
Opetussuunnittelusta
Happo Iiris, Lehtelä Pirjo-Liisa, Kepanen Pirkko, Perunka Sirpa
Opetuksen salat julki opetussuunnitelmatyössä
Happo Iiris, Lehtelä Pirjo-Liisa, Kepanen Pirkko, Perunka Sirpa, Liu Taina, Karjalainen Asko
Osallistava pedagogiikka osaamisperusteisessa koulutuksessa
Halonen Laura, Happo Iiris, Kilja Päivi, Hanhela Pentti
Suunnitellaan tarjouma
Salo Jarmo, Korkala Hannu, Kilja Päivi
Viisi oppimispolun käsikirjoitusta
Kilja Päivi, Korkala Hannu, Salo Jarmo
Osaamisen Study Group
Alaniska Hanna, Karjalainen Asko
Ohjaavaa palautetta ja autenttista arviointia
Virkkula Esa, Kotimäki Erja, Tenno Tiiu, Pietilä Martti, Hanhela Pentti, Heiskari Kari, Happo Iiris
Digitaalisuus osaamisperusteisessa oppimisessa
Brauer Sanna, Kiviniemi Kari, Länsitie Janne, Stevenson Blair, Tenno Tiiu
Osaamisen käsite
Happo Iiris, Lehtelä Pirjo-Liisa, Liu Taina, Pousi Juha, Karjalainen Asko
Akateemisen osaamisen ydin
Karjalainen Asko, Alaniska Hanna, Kuortti Kimmo
Osaamisperusteisuus työelämäyhteistyössä ammatillisella toisella asteella
Mäntykangas Ulla, Kilja Päivi, Kotimäki Erja
Osaamisperusteinen ohjaus systeemisestä näkökulmasta
Laajala Tiina, Lehtelä Pirjo-Liisa, Korento Kati
Osku, Misu ja Rosku – Osaamisperusteisen ohjausprosessin mallintaminen opinto-ohjaajaopiskelijoille
Laajala Tiina, Lehtelä Pirjo-Liisa
Kohti oikeaa ymmärrystä ja oikeaa osaamista
Heiskari Kari, Karjalainen Asko, Tikkanen Saara
Taidon poisoppiminen
Tenno Tiiu, Karjalainen Asko, Erkkilä Raija
Osaamisen opettajien yhteistyö
Koukkari Marja, Kepanen Pirkko, Nissilä Säde-Pirkko, Korkala Hannu, Laajala Tiina, Lehtelä Pirjo-Liisa, Paaso Aila, Virkkula Esa
Osaamisen opettaja
Paaso Aila, Kepanen Pirkko, Koukkari Marja, Laajala Tiina, Lehtelä Pirjo-Liisa, Nissilä Säde-Pirkko
Osaamisen tiimiopettaja
Happo Iiris, Erkkilä Raija, Huttu Pirkko, Junkkari Maarit, Kotimäki Erja, Koukkari Marja, Kuortti Kimmo, Laajala Tiina, Lehtelä Pirjo-Liisa, Perunka Sirpa
Rajoja ja rakkautta henkilökohtaistamiseen
Rusanen Tiina, Talonen Eero, Kuortti Kimmo
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi ammatillisessa opettajankoulutuksessa
Tenno Tiiu, Pousi Juha, Länsitie Janne, Karjalainen Asko
Osaamisperusteinen opettajankoulutus palautteissa ja opiskelijan kokemana
Karjalainen Asko, Guttorm Tomi, Kiviniemi Kari, Länsitie Janne, Kajula Outi, Tuomikoski Annukka
Aito kohtaaminen ja kuunteluosaaminen
Erkkilä Raija, Happo Iiris, Aalto Sirpa
Positiivista osaamisperusteista pedagogiikkaa
Wenström Sanna, Koukkari Marja, Guttorm Tomi
Competence, reflection and other mind bogglers
Pousi Juha, Kuortti Kimmo, Länsitie Janne, Virkkula Esa
Seitsemän havaintoa onnistuneesta osaamisperusteisesta koulutuksesta
Karjalainen Asko, Aalto Sirpa, Alaniska Hanna, Brauer Sanna, Erkkilä Raija, Guttorm Tomi, Haapakoski Päivi, Halonen Laura, Hanhela Pentti, Happo Iiris, Heiskari Kari, Huhtala Juha, Huttu Pirkko, Junkkari Maarit, Kiviniemi Kari, Karjalainen Päivi, Kepanen Pirkko, Kilja Päivi, Korento Kati, Korkala Hannu, Kotimäki Erja, Koukkari Marja, Kuortti Kimmo, Laajala Tiina, Lehtelä Pirjo-Liisa, Liu Taina, Liukkonen Marjo, Länsitie Janne, Nissilä Säde-Pirkko, Oikarinen Pia, Paaso Aila, Pelkonen Tomi, Perunka Sirpa, Pietilä Martti, Pousi Juha, Räinä-Räisänen Arja, Räisänen Maarit, Rusanen Tiina, Salo Jarmo, Stevenson Blair, Talonen Eero, Tenno Tiiu, Tikkanen Saara, Viitala Tuulikki, Virkkula Esa, Wenström Sanna