Opettajien stressi ja tuen tarpeet oppimisvaikeusoppijoiden opettamisessa Covid-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana
Merjonen, P., Salmi, P., Latvala, J.-M., & Husberg, H. (2021). Opettajien stressi ja tuen tarpeet oppimisvaikeusoppijoiden opettamisessa Covid-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(4), 29-46. https://bulletin.nmi.fi/2022/01/26/oppilaiden-tietamys-oppimisen-ja-koulunkaynnin-tuen-asiakirjoista-seka-osallisuus-niiden-laadintaa-kasittelevissa-palavereissa/
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletinPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2021
Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että minäpystyvyyden kokemus on yhteydessä koettuun stressiin. Yhteyttä on kuitenkin tutkittu Suomessa vähänlaisesti, erityisesti oppimisvaikeusoppijoiden opetuksessa sekä Covid-19-pandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana. Myös siitä, millaisia tuen tarpeita opettajilla on oppimisvaikeusoppijoiden etäopetuksessa, on puutteellisesti tietoa. Tarkastelimme sähköisen kyselyaineiston avulla [N = 161], millaista tukea opettajat tunsivat tarvitsevansa ja mitkä tekijät selittävät opettajan stressiä ja tuen tarpeita oppimisvaikeusoppilaiden opetuksessa poikkeustilan aikana. Mitä heikommaksi opettaja arvioi minäpystyvyytensä ja mitä ylemmällä luokka-asteella hän työskenteli, sitä enemmän hänellä oli työstressiä, Alemmalla luokka-asteella työskentely ja vahva minäpystyvyys Iisäsivät todennäköisyyttä, että opettaja kaipaa itselleen tukea kotien tukemiseen. Enemmän tukea oppilaiden motivointiin tarvitsivat uudet opettajat sekä opettajat, jotka työskentelivät ylemmillä luokka-asteilla. Oppilaiden tietotekniset valmiudet olivat paremmat ylemmillä luokka-asteilla, ja mitä paremmat ne olivat, sitä parempana opettajat pitivät ammatillista minäpystyvyyttään. Opettajille tulisi olla tarjolla riittävästi tukea etäopetukseen poikkeustilaolosuhteissa.
...
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046Asiasanat
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/2022/01/26/oppilaiden-tietamys-oppimisen-ja-koulunkaynnin-tuen-asiakirjoista-seka-osallisuus-niiden-laadintaa-kasittelevissa-palavereissa/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/103951355
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana
Kinnunen, Hannamari (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kokemuksia koronapandemian aiheuttaman etäopetusjakson toimivuudesta ja etäopetuksen aikaisesta vuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia etäopetuksen ... -
Luokanopettajien haasteet ja työhyvinvoinnin muutokset COVID-19-pandemian aiheuttaman etäopetusjakson ajalta keväällä 2020
Ruuttula, Vili; Väistö, Jarkko (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin erään pohjoispohjanmaalaisen kunnan luokanopettajien kokemia haasteita etäopetuksessa sekä työhyvinvointia COVID-19-pandemian aiheuttaman etäopetusjakson aikana keväällä 2020. ... -
Teachers’ occupational stress and perceived support in Finland and Estonia during the COVID-19 lockdown
Pöysä, Sanni; Jõgi, Anna-Liisa; Tammets, Kairit; Eisenschmidt, Eve; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Frontiers Media SA, 2023)This study examined teachers’ experiences of occupational stress in Finland and Estonia during the COVID-19 lockdown, and whether their stress would be related to their experiences of support from colleagues and leaders. ... -
“Yhtä stressiä, ylityötä ja resurssipulaa” : opettajien työhyvinvoinnin ongelmien representaatiot Ylen verkkoartikkeleissa vuosina 2016–2022
Heikkilä, Inka; Saarenmaa, Sanni (2023)Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, millaisina opettajien työhyvinvoinnin ongelmia kuvataan Yleisradion verkkoartikkeleissa. Aikaväliksi on valittu viimeisimmän opetussuunnitelman käyttöönoton jälkeinen aika eli 2016–2022. ... -
Opettajien työuupumusoireilu koronapandemian aikana
Paakkonen, Tiitu (2023)Työhyvinvointi on laaja käsite ja sitä voidaan tutkia useilla eri keinoilla. Työhyvinvointia tutkitaan kuitenkin usein työhyvinvoinnin ongelmien, kuten työuupumuksen kautta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa työhyvinvoinnin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.