Melody for the Mind : Enhancing Mood, Motivation, Concentration, and Learning through Music Listening in the Classroom
Vigl, J., Ojell-Järventausta, M., Sipola, H., & Saarikallio, S. (2023). Melody for the Mind : Enhancing Mood, Motivation, Concentration, and Learning through Music Listening in the Classroom. Music and Science, 6. https://doi.org/10.1177/20592043231214085
Julkaistu sarjassa
Music and SciencePäivämäärä
2023Oppiaine
Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyysMusiikkikasvatusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöSocial Sustainability for Children and FamiliesMusic EducationSchool of WellbeingTekijänoikeudet
© The Author(s) 2023
Listening to music has been shown to have positive impacts on mood and task performance, but there is little knowledge on such effects in school environments. This mixed-method study aimed to investigate the effects of self-selected music on students’ mood, motivation, concentration, and learning success in a real-life school context. Forty-eight secondary school students (age range: 15–19) completed the study, and both quantitative and qualitative data were collected. The study consisted of two phases: one week of regular lessons without music and a subsequent week in which students listened to self-selected music before each lesson. The results showed that listening to music had strong positive effects on mood, motivation, and concentration, and moderate effects on learning. Qualitative analysis of open-ended questions revealed that the beneficial effects were mostly perceived to be due to creating positive and energizing emotions, increasing attention, and providing routine and rest between lessons. The findings suggest that listening to self-selected music could be an effective and low-cost strategy for enhancing students’ emotional state, motivation, and concentration in a school context.
...
Julkaisija
SAGE PublicationsISSN Hae Julkaisufoorumista
2059-2043Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/194627496
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Huippuyksikkörahoitus, SALisätietoja rahoituksesta
Thiswork was supported by the Academy of Finland, (grant number 346210).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuuntelukasvatuksen toteutuminen yläkoulun musiikin opetuksessa
Takanen, Soila (2016)Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, mitä kuuntelukasvatus on yläkoulun musiikin opetuksessa. Lähtökohtana tutkimukseen on opettajan ja opetuksen näkökulma kuuntelukasvatukseen, sillä näen opettajan sekä persoonana ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Novel and experimental music technology use in the music classroom : learning performance, experience, and concentrated behavior
Danso, Andrew; Rousi, Rebekah; Thompson, Marc (Jyväskylän Yliopisto, 2021)In recent years, music technology in the classroom has relied on general devices such as the iPad. In the current study, we used a mixed-methods approach to examine the learning performance, learning experience, and behavior ... -
Challenging Transmission Modes of Teaching in Science Classrooms : Enhancing Learner-Centredness through Dialogicity
Lehesvuori, Sami; Ramnarain, Umesh; Viiri, Jouni (Springer, 2018)There is an ongoing reform towards more inquiry-based teaching in school curriculum policy in South Africa. Reform towards more inquiry-based approaches is already integrated in pre-service teacher education programmes. ... -
Kuuntele, opi ja nauti : musiikin kuuntelukasvatus alakoulussa
Björn, Kuisma (2021)Tutkin kandidaatintutkielmassani musiikin kuuntelukasvatuksen toteutumista peruskoulun 1–6-luokilla. Erityisesti käsittelen sitä, miten alakoululaiset kuuntelevat musiikkia ja miten musiikin kuuntelukasvatus voi tukea ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.