Hyvä, tasapainoinen ja sivistynyt ihminen : investigating the Finnish upper secondary school's educational task with a mindset of pedagogical philosophy
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämä tutkimus pyrkii esittämään vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman kasvatustehtävän, toisin sanoen sen, mitä lukio pyrkii Suomessa opettamaan oppiaineiden opetussuunnitelmaan kirjattujen oppisisältöjen lisäksi. Sen
lisäksi tämä tutkimus tutkii, miten pedagogisen filosofian prosessi pedagogisena lähestymistapana pystyy integroimaan lukion kasvatustehtävän sen opetustehtävään. Tutkimusaihe on tärkeä ensinnäkin lukiolaisten
hyvinvoinnin näkökulmasta. Lukiolaisten hyvinvointi on laskenut selkeästi muun muassa hyvinvointia mittaavien lukiobarometrien mukaan. Toiseksi, tutkimusaiheen tärkeyden voi perustella kansallisella sekä globaalilla tarpeella ihmisistä, jotka tuntevat itsensä paremmin ja jotka osaavat toimia empaattisemmin, luovemmin ja itseään kehittäen. Tilanne Suomessa ja maailmalla on kenties epävakaampi kuin vuosikymmeniin ja erinäisten konfliktien ratkaisemiseksi tarvitaan ihmislähtöistä osaamista, lukion opetussuunnitelman mukaan, sydämen sivistystä.
Tämä tutkimus nojautuu pääosin Matthew Lipmanin sekä Tuukka Tomperin työhön pedagogisen filosofian saralla. Lipman aloitti jo 70-luvulla lasten kanssa filosofoimisen tavoitteenaan kehittää ajattelutaitoja ja edistää itsetuntemusta. Filosofoiminen sekä hänen ohjelmansa Philosophy for Children (P4C) on sittemmin levinnyt laajalle ja Tomperi on työskennellytkin Lipmanin työn Suomen koulujärjestelmään sovittamisen parissa. Tomperi tutki väitöskirjassaan filosofian roolia ja luonnetta oppiaineena Suomessa sekä pedagogisen filosofian
ydinolemusta ja pedagogista oikeutusta.
Tutkimus esittää lukion kasvatustehtävän kuviona, joka rakentuu teoriasta kohti käytäntöä. Tutkimus käyttää samankaltaista pedagogisen filosofian prosessista luotua kaavioita esittämään yhtäläisyyksiä pedagogisen filosofian prosessin ja lukion kasvatustehtävän välillä, sekä osoittamaan pedagogisen filosofian prosessista
luonnollisesti nousevat oppisisällöt (muun muassa kriittinen, itse-reflektiivinen ja empaattinen ajattelu) ja kuinka ne linjautuvat opetussuunnitelman kasvatustehtävän tavoitteiden kanssa. Tulokset näyttävät pedagogisen
filosofian prosessin olevan potentiaalinen pedagoginen ratkaisu toteuttamaan kasvatustehtävän ja opetustehtävän integraatiota käytännössä.
Jatkotutkimusta tarvitaan opetussuunnitelman kasvatustehtävän ja opetustehtävän integraation saralla, sekä lasten kanssa filosofoimisen potentiaalin saralla nimenomaan suomalaisessa kontekstissa, vaikkakin uutta materiaalia on syntynyt 2010-luvulta lähtien enemmän.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28427]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005) -
ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
Jokilehto, Emmi (2014)Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ... -
"[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
Kämäräinen, Heini (2022)Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, ... -
Investment in English language learning in Finnish upper secondary school
Koskinen, Oona (2024)Tämän englannin kielen maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaisten lukiolaisten investoiminen (engl. investment) englannin kielen oppimiseen vaikuttaa heidän oppimistuloksiinsa lukion englannintunneilla. ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.