Graphicons as a vehicle for eliciting negative emotions in multimedial workplace interaction
Salomaa, E., & Lehtinen, E. (2023). Graphicons as a vehicle for eliciting negative emotions in multimedial workplace interaction. In A. Koivisto, H. Vepsäläinen, & M. T. Virtanen (Eds.), Conversation analytic perspectives to digital interaction : practices, resources, and affordances (pp. 173-207). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Studia Fennica Linguistica, 22. https://oa.finlit.fi/site/books/e/10.21435/sflin.22/
Julkaistu sarjassa
Studia Fennica LinguisticaPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 the Authors
This chapter examines a case of multimedial interaction in the workplace by studying the parallel use of two digital platforms in accomplishing an organisational task. In our study, we analyse a case in which the participants of a video-mediated workshop draw on images or animated GIFs (i.e. graphicons) in managing emotion discourse. The activity of reflecting on work-related emotions is conducted across two media, that is, partly on a text-based digital platform, partly during the workshop on the video-conferencing platform. Using conversation analysis, we analyse both how assignments featuring graphicons are commented in the chat function of the platform and how the participants elaborate their comments orally. The study shows, first, that graphicons may be used in an organisational context as part of initiative actions that encourage employees to display their negative emotions. Second, we show how graphicons may be used in managing and maintaining organisational emotional orders, that is, expectations with regard to displaying emotions in a given organisation. Finally, our research contributes to digital conversation analysis through showing how sequentiality is constructed and oriented to across different media in workplace interaction.
...
Julkaisija
Suomalaisen Kirjallisuuden SeuraEmojulkaisun ISBN
978-951-858-631-2Kuuluu julkaisuun
Conversation analytic perspectives to digital interaction : practices, resources, and affordancesISSN Hae Julkaisufoorumista
1235-1938Asiasanat
Alkuperäislähde
https://oa.finlit.fi/site/books/e/10.21435/sflin.22/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/184532498
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Akatemiahanke, SALisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Openings in technology-mediated business meetings
Oittinen, Tuire; Piirainen-Marsh, Arja (Elsevier BV, 2015)The prerequisites for opening a meeting, or beginning any kind of interaction for that matter, are participants’ presence and shared orientation towards the situation at hand. This paper analyses how the initial moments ... -
Facilitating Participation in Second Language Remote Meetings
Kotilainen, Lari; Oittinen, Tuire; Kurhila, Salla; Lehtimaja, Inkeri (University of Copenhagen, 2023)The affordances for organising social conduct in multilingual interaction vary depending on the setting. This article examines multilingual remote meetings and the ways in which second language speakers’ participation in ... -
Virtual exchange : not only for language learning
Háhn, Judit (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Technology enables teachers to connect their students online with foreign students in a facilitated educational setting. Such tele-collaborative intercultural projects are called virtual exchange practices (O’Dowd 2018). ... -
Immigrant eldercare workers in ageing Finland : experiences of workplace interaction
Järvinen, Tuuli (2020)Aikaisempien tutkimusten valossa pitkälle teollistuneet maat ovat hyötyneet maahanmuuttajataustaisista työntekijöistä hoitoalalla työpulan aikana, mikä johtuu osittain kiihtyvästä ikääntymisestä yhteiskunnissa (esim. ... -
Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
Haimila, Henriikka (2019)Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.